Jelení studánka

Z Vysoké hole pokračujeme na Jelení studánku a poté se začneme vracet zpět.

Po chvilce odpočinku na Vysoké holi pokračujeme dále po červené značce k rozcestí Nad Malým kotlem, které je dva a půl kilometru. Vrchol Vysoká hole je dost plochý, proto jdeme chvíli jakoby po rovině a až po chvilce začneme klesat. Míjíme vrchol Velký máj (1386 m. n. m.), který po turistické značce není přímo přístupný a po necelé tři čtvrtě hodiny chůze přicházíme k rozcestí Nad Malým kotlem.

Nad Malým kotlem (1335 m. n. m.)

Na rozcestníku je napsáno, že Malá kotlina, která je z našeho pohledu nalevo, vznikla působením ledovce. Zprava se k nám připojila zelená turistická značka jdoucí z Koutů nad Desnou. Pokračujeme dále na Jelení studánku, která má být jeden a půl kilometru. Původně jsme neměli jasný plán kam až dojít. Chtěli jsme se přizpůsobit podle času a jiných okolností. Měli jsme i malou naději, že by jsme třeba došli až na Alfrédku. Takové vize se nám nyní začínají jevit jako nereálné a na Jelení studánce se máme v plánu otočit a začít se vracet.

Pokračujeme dále po červené turistické značce. Stále jdeme po naučné stezce jménem NS Po hřebenech – světem horských luk.

Jelení studánka (1311 m. n. m.)

K Jelení studánce přicházíme po čtvrt hodině pohodové chůze. Kromě rozcestníku je zde, jak již název napovídá, studánka pitné vody. Studánka je pramen Stříbrného potoka. Podle informací na rozcestníku se zde vyskytuje vzácná květina Hvozdík pyšný. Také je zde malé kamenné stavení sloužící k přespání turistům.

Jelení Studánka, turistická útulna - Jeseníky

Obr. 1. Jelení Studánka, turistická útulna – Jeseníky

Podle informačních cedulí projekt Jelení studánka „Vznikl z podnětu studentů oboru ochrana přírody a prostředí Střední odborné školy v Šumperku, kteří usilují o záchranu a znovuobnovení objektu turisticky vyhledávaného odpočívadla na hřebeni Jeseníků“. Samozřejmě píše se zde o „znovuobnovení“, tedy studenti chatu nepostavili. Tu postavila horská služba s přispěním Okresního národního výboru v Bruntále. Kromě nouzového ubytování složí přístřešek také horské službě jako záchytný bod při záchranných akcích. Již zmiňovaní studenti zajišťuji opravu a údržbu.

Informační cedule vně útulku nás pro změnu informují o okolní přírodě. Například o mravenci podhorním, který se zde hojně vyskytuje. V okolí Jelení studánky bylo v roce 1999 napočítáno 1300 kup (mravenišť), čímž se místní přírodní rezervace stala největším souborem mravenišť na Moravě a jedním z největších v Evropě. V okolí žije více druhů mravenců, ale ti mají dohromady jen kolem 200 mravenišť.

Mravenec podhorní je robustnější a zabarvený mírně do hněda. Jedno mraveniště spotřebuje (sní) za rok přes milión kusů hmyzu. Tento „mravenec bojovník“ je významným regulátorem při přemnožení nějakého hmyzu. Koho zajímá více informací o místních mravencích, může se na Jelení studánku vypravit.

Uděláme několik fotek, prohlédneme si útulnu a začínáme se stejnou cestou vracet. Na rozcestí Jelení studánky se kříží zelená, červená a žlutá turistická značka. Červená se zelenou vedou na již zmiňovanou Alfrédku.

Nad Malým kotlem (1335 m. n. m.)

Po čtvrt hodině jsme nad Malým kotlem, kde na chvíli usedáme. Kromě nás zde odpočívá skupinka dalších turistů.

Vysoká hole (1462 m. n. m.)

Po tři čtvrtě hodiny chůze přicházíme k vrcholu Vysoká Hole, kde jsem již dnes byli. Je to nejvyšší místo dnešního výletu. Čeká nás sestup kolem Petrových kamenů na Ovčárnu.

článek je součástí seriálu: Švýcárna 2013

V srpnu roku 2013 jsem já, Jarda a Albert strávili týden na nejstarší turistické chatě v Jeseníkách a porozhlédli jsme se po okolí.