Hraniční přechod Horní Světlá – Waltersdorf a trocha historie

Další den se vydáme ke skalním městům a skalním útvarům v Lužických horách, které se nacházejí na hranicí mezi Českou republikou a Německem. Nejprve však míjíme hraniční přechod Horní Světlá - Waltersdorf, kde se seznámíme s historií bojů mezi obránci státu a příslušníky Sudetoněmeckého Freikorpsu v roce 1938.

Náš dnešní výlet opět začínáme na chatě Luž, kde jsme ubytováni.

Chata Luž (653 m. n. m.)

Od chaty Luž zamíříme po červené turistické značce k hraničnímu přechodu Horní SvětláWaltersdorf, což je dle rozcestníku jeden kilometr. Cesta nejprve vede po asfaltové cestě a mírně klesá. Po pár minutách opustíme okolní rodinné domky, z nichž mnohé slouží jako penzióny, míjíme po levé straně malé jezírko a pokračujeme lesem po rovině k hraničnímu přechodu.

Hraniční přechod Horní Světlá – Waltersdorf

K hraničnímu přechodu Horní SvětláWaltersdorf přicházíme po dvaceti minutách pohodové chůze. Je zde několik informačních cedulí a pomník „Na paměť obránců zdejší celnice a všech dalších hraničářů, kteří bránili demokratické Československo proti útokům Sudetoněmeckého Freikorpsu“ připomínající společně se státní vlajkou období, kdy se nad naší republikou stahovaly mračna.

Pomník obráncům státní hranice u hraničního přechodu Horní Světlá - Waltersdorf

Obr. 1. Pomník obráncům státní hranice u hraničního přechodu Horní Světlá – Waltersdorf

Na jedné z informačních cedulí je stručně popsána historie Horní Světlé. Horní Světlá je náhorní obec z roku 1391. Ve vsi původně žili tkalci a lesní dělníci. Dnes slouží již pouze pro rekreaci. Také se zde píše o vrcholech Luž a Hvozd.

Na další informační ceduli se píše o událostech, které vedly k postavení pomníku obráncům hranic. Kdysi zde stávala celnice. 22. září 1938 odpoledne na hraniční přechod přitáhl z Německa dav ozbrojených henleinovců, který zahnal hrstku našich celníku na ústup do Dolní Světlé. a příslušníci Sudetoněmeckého Freikorpsu celnici obsadili. Freikorps byla dobrovolnická armáda, dalo by se říct domobrana. Téhož dne družstva 4. roty libereckého praporu SOS (Stráž obrany státu) připravili odvetu a v noci z 22. na 23. září 1938 na celnici zaútočili. Při přestřelce došlo k oboustrannému použití kulometů a granátů. I přes trojnásobnou přesilu členů Sudetoněmeckého Freikorpsu byla celnice po hodině boje opět v rukou československých vojáků. Smutným faktem je, že československých rukou byla celnice jen pár dní, protože jen pár dní zbývalo k podepsání Mnichovské dohody.

I přesto, že se jednalo o tuhý boj, zůstal na místě mrtev pouze jeden Sudetský Němec. Na straně našich jednotek SOS byly jen dva zranění vojáci.

V roce 1940 měla přestřelka dohru. Po vzniku Protektorátu Čechy a Morava byli v souvislosti s bojem o celnici stíhání někteří celníci a jeden člen jednotek SOS, který byl ve vykonstruovaném procesu odsouzen k deseti letům vězení.

Pomník byl odhalen 20. září 2003. Na této informační ceduli jsou i fotografie a plánek zobrazující, jak zde byly v roce 1938 rozmístěny budovy. Na německé straně hranice jsou domy. Na naší straně je pouze les a cesta.

Přejdeme přes hranici a ocitáme se v Německu. Vydáme se po německé turistické značce směrem na Nonnenfelsen. Cesta vede po rovině a zprvu jdeme po modré turistické  značce. Po pár minutách míjíme první rozcestí, které, jak už v Německu bývá zvykem, je nepojmenované a připojuje se k nám zleva červená turistická značka.

Asi po dvaceti minutách míjíme malý srub, spíše turistické odpočívadlo se střechou a stěnami. Asi tři minuty nato přicházíme k rozcestníku, kde se od nás doprava odpojuje červená turistická značka. U rozcestníku je kámen, de fakto pomník, s nějakým německým nápisem, kterému bohužel nerozumím. Pomník byl postaven ke 150 letému výročí něčeho, patrně narození někoho.

Vytáhneme mapu a rozhodneme se pokračovat dále po červené turistické značce směrem Falkenstein a Rabensteire (Krkavčí kameny).  Asi po patnácti minutách přicházíme ke skále Falkenstein.

článek je součástí seriálu: Velikonoce 2014 na chatě Luž

O Velikonocích roku 2014 jsme strávili prodloužený víkend na chatě Luž v Lužických horách.