Falkenstein a Jonsdorfské skalní město

Od hraničního přechodu Horní Světlá – Waltersdorf přicházíme ke krkavčím kamenům, konkrétně ke skále Falkenstein. A aby těch skal dnes nebylo málo, pokračujeme dále k nedalekému Jonsdorfskému skalnímu městu, kde si skal užijeme opravdu hodně. Dnešní díl ukončíme příchodem do města Oybin.

Po červené turistické značce vedoucí po Česko-německé státní hranici stoupáme po schůdkách ke skále jménem Falkenstein.

Krkavčí kameny (Rabenstein)

Falkenstein - Lužické hory

Obr. 1. Falkenstein – Lužické hory

Falkenstein v překladu Sokolí kámen je skalní útvar, který je součástí Krkavčích kamenů (německy Rabenstein). Falkenstein se nachází na německé straně, další skály Krkavčích kamenů jsou však na české straně. Falkenstein je vysoká skála, kterou mají oblíbenou horolezci. Ostatně i my jich zde několik vidíme. Kousek od skály je malý turistický přístřešek.

Jonsdorfské skalní město (Jonsdorfer Felsenstadt)

Na chvíli se zde zastavíme, uděláme fotky, podíváme se do mapy a pokračujeme dále po červené turistické značce. Po pár minutách přicházíme k turistickému rozcestí u kterého jsou zajímavým způsobem rozestaveny balvany. OD rozcestí pokračujeme dále po červené turistické značce a po pár metrem míjíme informační ceduli informující nás, že se nacházíme v Jonsdorfském skalním městě. Cedule je ve třech jazycích (kromě němčiny je také v češtině a polštině) a informuje nás, že se nacházíme v nějaké německé obdobě přírodní rezervace, kde jsou chráněny jedinečné skalní formace, které vznikly v pískovci větrnou a vodní erozí. Díky své struktuře a četnosti různých skulin mají velký význam jako stanoviště pro výskyt a hnízdění chráněných druhů živočichů, kterým je například výr.

Obr. 2. Jonsdorfské skalní město

Pokračujeme dále a stejnou ceduli míjíme ještě mnohokrát. V Jonsdorfském skalním městě je mnoho zajímavých skalních útvarů. Asi po dvaceti minutách chůze lesem po červené turistické značce přicházíme k odbočce na vyhlídku, odbočka vede doleva od naší pěšiny. Na vyhlídku je potřeba vystoupat několik metrů a z vyhlídky máme velkou část skalního města jako na dlani.

Na vyhlídce na chvíli odpočíváme a pijeme čaj. Já také dělám mnoho fotek. Zdržíme se asi 20 minut. Z vyhlídky by se dalo i někam pokračovat dále, těžko říct, jestli by jsme i někam došli, nebo by jsme se pohybovali na další a další vyhlídky a nakonec se museli vrátit. Chvíli chodíme mezi skálami a stromy, fotíme a pak se vrátíme na původní cestu.

Obr. 3. Jonsdorfské skalní město

Velké a Malé varhany

Po pár minutách přicházíme k další odbočce doleva, po které po pár metrech vystoupáme ke dvěma zajímavým skalním útvarům jménem Velké varhany a Malé varhany. Jak již název napovídá, jedná se skály, které svým vzhledem připomínají varhany. Okolí je jištěno zábradlím a kromě Velkých varhan a Malých varhan, u kterých se fotíme a různě na ně při tom vylézáme, se můžeme také pokochat výhledem z další vyhlídky.

Obr. 4. Jonsdorfské skalní město

Zdržíme se asi na čtvrt hodiny a vracíme se na původní cestu. Pokračujeme dále do města Oybin, ale Vláďa s Markétou se od nás oddělují a vracejí se na chatu Luž. Pokračujeme dále lesem po červené turistické značce. Stále se nacházíme v Jonsdorfském skalním městě a proto míjíme všelijaké skály.

Malé Varhany - Jonsdorfské skalní město

Obr. 5. Malé Varhany – Jonsdorfské skalní město

Po chvilce přicházíme k zamčenému domku, jak se později dovídám, jedná se o kovárnu, kde se vyráběly, případně opravovaly nástroje pro nedaleký lom. Kovárna je zamčená, ale prý se dá s průvodcem navštívit. Počkáme zde na ostatní a vycházíme směrem na Oybin. Na rozcestnících sledujeme směr Oybin  a později Bahnhof Oybin. Tím na nějakou dobu opouštíme asi nejzajímavější část Jonsdorfského skalního města, i když hodně zajímavé skalní útvary nás ještě cestou z města Oybin čekají.

Velké Varhany - Jonsdorfské skalní město

Obr. 6. Velké Varhany – Jonsdorfské skalní město

Jdeme lesem a z počátku ještě míjíme skály skalního města, kterých je však stále méně a méně. Asi po tři čtvrtě hodině přejdeme přes asfaltovou cestu a asi po dvaceti minutách přicházíme k prvním domům města Jonsdorf. Už z dálky vidíme nepřehlédnutelnou dominantu městečka, hrad Oybin.

článek je součástí seriálu: Velikonoce 2014 na chatě Luž

O Velikonocích roku 2014 jsme strávili prodloužený víkend na chatě Luž v Lužických horách.