Cesta Sloupem

• 6.05.2015
  • 12:00
  • Změněno: 27.04.2015 | 22:05

Nedaleko Nového Boru v podhůří Lužických hor leží obec Sloup. Je s obdivem, kolik zajímavých míst se vtěsnalo do jeho okolí, takže to chce jen přijet a chodit, jezdit nebo plavat.

Pár slov k historii

Sloup vznikl na staré kupecké stezce od Prahy směrem do Lužice a dál na sever. Ústředním bodem historie je mohutná skála s hradem na jižním okraji obce, o němž se dochovaly první zprávy na počátku 14. století, kdy byl v rukách Berků z Dubé. Nejvýznamnějším majiteli byli Mikeš Pancíř ze Smojna v 1. polovině15. století, který v duchu bojoval v místních vilkách, až se z něj udělal neprávem loupežník, a Jan Josef Maxmilián Kinský, který v 18.století Sloupsko pozvedl mezi nejprůmyslovější oblasti země.

Památky

Nejvýznamnější památkou obce je skalní hrad a poustevna, barokní zámek ve středu obce je dnes domovem důchodců, ale veřejnost se může podívat do zámecké zahrady. Barokní kostel sv.Kateřiny byl na počátku 18. století postaven na místě kostela gotického. Z dalších památek jen jmenovitě, hrázděný Dolní mlýn, ve skále vytesaná Samuelova jeskyně, sklepní ulička a řada dřevěných domů a soch.

Skalní hrad Sloup

Obr. 1. Skalní hrad Sloup

Cestovní ruch

Středem rekreace ve Sloupu je koupaliště na Radvaneckém rybníku s kempem, chatkami, restaurací, s pláží atd., kde se pořádají různé kulturní akce. Velké možnosti nabízí zdejší nově obnovené Lesní divadlo, je ale škoda, že se zde hrají většinou představení jen pro děti.

Kaple skalního hradu

Obr. 2. Kaple skalního hradu

Výlet do okolí

Předností obce jsou vyznačené místní kratší okruhy, které seznamují návštěvníky se zajímavostmi v okolí, jako je Skalní město, Konvalinkový důl, Cikánská jeskyně a také dovedou zájemce k nové rozhledně. Sloup nemá informační centrum, nahrazuje ho jen místo u samoobsluhy s mapami a vývěskami. My si ale dáme sraz na náměstí, prostoru mezi zámkem a kostelem, kolem kterého projdeme a sejdeme po nádherném, ale trochu věky sešlém schodišti. Na cestu se dáme vpravo a po modré značce dojdeme pod hrad. Pokud jsme tam nebyli, půjdeme nahoru, ale jinak pokračujeme vlevo po silnici. Zde za penzionem U Studničků odbočíme po místním okruhu vlevo a hlubokým úvozem a lesem vystoupáme nad křižovatku Zákupy – Česká Lípa. Tady mezi úvozem a hlavní cestou stála „hláska“, která měla strážit cestu ke hradu od jihu. Jsou to ale jen nějaké jámy a mělký příkop. Na křižovatce se můžeme občerstvit v restauraci U sedmi trpaslíků, ale jinak se dáme vlevo na Svojkov a Zákupy.

Koupaliště Sloup

Obr. 3. Koupaliště Sloup

Svojkov

Po silnici dojdeme k lesu, vlevo je Lesní divadlo, před ním doprava odbočuje cesta do údolí, a tou se dáme. Jde o „starou cestu“ do Svojkova, která nás dovede po kopeček se zbytky hradu Svojkova. Ten vznikl asi v polovině 14. století a pocházel odtud Jan z Chlumu, který je známý jako velký ochránce Jana Husa na koncilu v Kostnici. Hrad byl vestavěn do veliké skály a měl tolik pater (údajně pět), že skálu převyšoval. Šlo vlastně o jeden z prvních „věžáků“ ve střední Evropě. Kolem hradního vršku rozprostírá zámecký park, ovšem zámek byl po dvou požárech v roce 1959 zbořen. Naproti přes silnici pak stojí krásně opravený penzión Zámeček s restaurací.

Svojkovské skály

Až sem jsme ušli 3 km, a je proto na nás, kolik máme času a sil. Možností je totiž velmi mnoho. Pokud máte rádi skály a výhledy, vydejte se s námi do skal. Od rozcestníku u penziónu Zámeček se dáme po zelené a červení směrem do Modlivého dolu, ale na okraji lesa již jen po zelené odbočíme vpravo a vystoupáme do sedla pod Tisový vrch. Odbočka nás dovede na konec Dědových kamenů, jedné z části Svojkovských skal. vrátíme se a pokračujeme po zelené směrem na Tisový vrch a do sedla pod něj. Pokud neznáme Modlivý důl, doporučujeme tady k němu odbočit, jinak jdeme po červené na Slavíček.

Cesty skalami

Slavíček je protáhlý čedičový hřbítek, kde čedič tvoří velmi zajímavé skalní útvary. Pod nim pak přijdeme ke dvojímu rozcestí s modrou značkou. První vpravo vede ke skále Bílá paní a druhá také vpravo k Horní Hraběcí cestě, a tou se dáme my. Značka nás pak provede po horním okraji skalní stěny s nádhernými výhledy na Lužické hory. Na rozcestí nad Konvalinkovým dolem se dáme po zelené směrem na Skalní město, což je jen odbočka, ale pěkná. Vrátíme se a pokračujeme po zelené Dolní Hraběcí cestou a následně sejdeme k rozhledně, Lesnímu divadlu a i zpět do Sloupu.
Trasa měří 10 km, ale věřím, že jste si výhledů a skal užili dosyta. Převýšení je od Sloupu s 283 metry po 535 metrů na Slavíčku, cesta není vhodná pro cyklisty, protože vede skalami a cesty nejsou pro kola upravené.