Výstup na Vârful Peleaga

Třetí den se podíváme na nejvyšší horu pohoří Retezat, na Vârful Peleaga. Vyjdeme od jezera Bucura, kde jsme přespali.

V neděli ráno jsme vyrazili na nejvyšší horu Retezatu Vârful Peleagu (2 508 m n. m).

Jezero Bucura (2040 m. n. m.)

Od jezera Bucury stoupá k Vârful Peleagu stezka značená oranžovým křížkem. Ta zprvu vede širokou kotlinou, kde jste nuceni zdolávat četné balvany a menší potůček, než se dostanete pod téměř kolmý svah samotné Peleagy. I přes náročnější terén nám cesta na tento hřeben nezabrala více než 20 minut, a proto jsme se rozhodli využít skvělé viditelnosti a udělali si menší piknik. Výhledy stály za to. Spatřit lze Malý Retezat, část Godeanu i vzdálenější Valcan. Pouze severní panorama bylo beznadějně ztraceno v oparu šedého smogu. Nejvyšší partie retezatských hor jsou posety balvany a chůze po nich vyžaduje pevnější obuv.

Vârful Peleagy (2 508 m. n. m.)

Vrchol Vârful Peleagy - Retezat, Rumunsko

Obr. 1. Vrchol Vârful Peleagy – Retezat, Rumunsko

Na samotném vrcholu Peleagy stojí kovová tyč v pokročilém stádiu rezivění, na níž je připevněna rumunská vlajka a plechová cedule se jménem hory. Po několika vrcholových fotkách a kochání se krajinou jsme se pomalu vydali dál po červené značce vedoucí po hřebeni k sedlu Curmătura Bucurei, kde jsme stáli už včera. Sestup se nakonec ukázal jako náročnější než výstup, trasa občas připomínala spíše stezku pro kamzíky a nakonec nám nezbylo než seskakovat mezi balvany. Navíc stezka několikrát stoupá, neboť v cestě stojí ještě vrchol Custura Bucurei (2370 m. n. m.). Tehdy jsme opět shodně docenili rozhodnutí nechat těžké batohy v údolí.

Výhled z Vârful Peleagy - Retezat, Rumunsko

Obr. 2. Výhled z Vârful Peleagy – Retezat, Rumunsko

Sedlo Custura Bucurei

Ze sedla Custura Bucurei je možné se pohodlně vydat k tábořišti u Lacul Bucura. Náruživější turisté si ještě mohou odskočit na blízké štíty Vârful Bucura či Vârful Retezat, což také část výpravy učinila. Odměnou jsou výhledy na severozápadní část Retezatu a také několik dalších horských jezírek, které na cestě zpět k Bucuře míjíte. Čarovná krása jezera Lacul Bucura a okolní přírody přímo vybízí k příjemnému odpočinku u křišťálově čisté vody s rozhledem na okolní štíty, což stojí za to využít.

Takto jsme strávili náš poslední večer ve (Velkém) Retezatu. Počasí k nám, jako po celou dobu výletu, bylo příznivé. Přesto je vhodné upozornit, že počasí je, jak se na vysokohorské prostředí sluší a patří, v Retezatu nevyzpytatelné. To platí hlavně o okolí jezera Lacul Bucura, nad nímž se, díky parám z jezera, vždy odpoledne kupí mračna, z nichž může vzejít drobná přeháňka, ale i hutnější déšť. O to více jsme si vychutnali bezoblačnou noční oblohu posetou myriádami hvězd.

článek je součástí seriálu: Rumunsko 2011

Na přelomu srpna a září se vydali 3 kamarádi do Rumunska projít pohoří Retezat a Godeanu.