Orlí stezka (Orla perc)

Pokračování našeho výšlapu na Orlí stezce. Dnes přejdeme ze sedla Zawrat na sedlo Kozia Przelecz a sejdeme přes chatu Murowaniec do Zakopaneho.

Hodnotili 2 lidé

Po našem předchozím výstupu na sedlo Zawrat se ocitáme právě na sedle Zawrat, kde Orlí stezka začíná. Dnes však ujdeme jen její malou část.

Malý Kozi Wierch (2226 m.n.m.)

Já (Radim Dostál) cestou na Maly Kozi Wierch

Obr. 1. Já (Radim Dostál) cestou na Maly Kozi Wierch

Prvním a pro nás jediným vrcholem Orlí stezky, který navštívíme je Malý Kozi Wierch s nadmořskou výškou 2226 metrů nad mořem. Cesta na něj vede přes řetězy, které jsou skoro na celé Orlí stezce. Cesta na vrchol nám trvá ze sedla Zawrat asi 50 minut. Odměnou za náročný výstup je krásný výhled na všechny strany. Hlavně po pravé straně vidíme mnoho ples. Na vrcholu jsme sami a na chvíli zde usedáme, odpočíváme a fotografujeme.

Polské Vysoké Tatry - z vrcholu Maly Kozi Wierch

Obr. 2. Polské Vysoké Tatry – z vrcholu Maly Kozi Wierch

Po chvíli vycházíme a pokračujeme v naší cestě. Nyní po červené turistické značce klesáme. Sejít z Malého Kozího Wierchu je o mnoho náročnější, než na něj vyjít. Asi po hodině přelézání skal po pravé ruce teče voda, jako by zde někde pramenil potok. Po dalších asi patnácti minutách přicházíme k žebříku, který je asi 10 až 15 metrů vysoký. Musíme po něm slézt dolů (nejlépe se při tom nedívat dolů). Žebřík skončí jako by v půlce skály, kde se musíme chytit řetězu a pokračovat dále zasouváním noh do žlábku a bezpečnost si zajišťovat řetězem.

Kozia Przelecz

Polské Vysoké Tatry - Kozi Wierch

Obr. 3. Polské Vysoké Tatry – Kozi Wierch

Před námi se tyčí Kozi Wierch (2291 m. n. m.), nejvyšší vrchol Orlí stezky, který jsme sice měli původně v plánu zdolat, nakonec jsme od plánu upustili. Na konci žebříku je Kozia Przelecz, což je sedlo mezi Kozim Wierchem a Malým Kozim Wierchem. Přes sedlo Kozia Przelecz vede kolmo k červené turistické značce značka žlutá. Kozia Przelecz je jedno ze 3 „únikových“ míst Orlí stezky, kde se dá z Orlí stezky sejít. Původně jsme chtěli pokračovat dál na Kozi Wierch, jenomže náročností trasy jsme dost demotivování, navíc cesta ze sedla Zawrat na sedlo Kozia Przelecz nám trvalo přes dvě hodiny. Podle mapy má cesta trvat jen hodinu a 10 minut. Je pravděpodobné, že na další části Orlí stezky by jsme nabrali další a větší zpoždění. V neposlední řadě je už dost hodin odpoledne a my máme obavu, abychom se stihli vrátit za světla. Rozhodujeme se tedy zahnout doleva a po žluté turistické značce sejít z Orlí stezky „dolů“. Na rozcestí není žádný ukazatel turistických značek. Ještě i na žluté turistické značce jsou zpočátku řetězy, které ale zdoláme asi za 5 minut. Po levé ruce nás ještě trochu překvapí opravdu velká sněhová závěj a začneme klesat po žluté turistické značce. Po necelé tři čtvrtě hodiny klesání přicházíme na rozcestník turistických značek, kde se k nám zprava připojuje zelená turistická značka, která vede z hřebene Granaty, dalšího „únikového“ místa Orlí stezky. Cesta na rozcestí je již pohodlná cesta po kamenité cestě.

Po další 10 minutách přicházíme na rozcestí s modrou turistickou značkou, kde jsme již dnes byli, protože jsme po modré značce šli na Zawrat. Pokračujeme tedy po modré turistické značce, kde jsme dnes již šli a jdeme kolem plesa Czarny Staw Gasienicovy.

Czarny Staw Gasienicovy

U plesa Czarny Staw Gasienicovy se k nám zleva připojuje žlutá turistická značka, která opět vede na Orlí stezku. Od minulého rozcestníku jsme šli 20 minut. Po deseti minutách přicházíme na rozcestí se zelenou turistickou značkou, ze kterého dále pokračujeme po modré turistické značce a opouštíme pleso Czarny Staw Gasienicovy.

Murowaniec

Po 30 minutách mírného klesání přicházíme na schronisko Murowaniec. V horské chatě Murowaniec asi na 1 hodinu usedáme na jídlo a 1 pivo. Poté se vydáváme pro nás starou známou cestou do Zakopaneho.

Věřím, že má-li někdo zajištěné ubytování na chatě Murowaniec a ráno si přivstane, může zvládnout přejít Orlí stezku za jeden den. Je možné také Orlí stezku jít po částech několik dní a vždy přespat na chatě Murowaniec. My jsme to štěstí neměli a na chatě Murowaniec jsme ubytování nesehnali.

Nutno dodat, že Orlí stezka je velmi náročná, exponovaná a proto také nebezpečná turistická trasa. V podstatě celou dobu se jde s řetězy. Jedná se asi o jednu z nejtěžších, ne-li přímo nejtěžších, turistických tras, jaké jsem kdy já osobně šel. Orlí stezka je jen pro zkušené turisty. Svátečního turistu nemůže napadnout jít na Orlí stezku ani ze srandy.

Fotogalerie

Doporučujeme z našeho průvodce

Murowaniec

Murowaniec je turistická chata (schronisko) v dolině jménem Dolina Gąsienicowa.

Czarny Staw Gąsienicowy

Czarny Staw Gąsienicowy je turisticky přístupné ledovcové pleso v polské části Vysokých Tater v údolí jménem Dolina Gąsienicowa.

Ľaliové sedlo (Liliowe)

Ľaliové sedlo je turisticky přístupné sedlo na slovensko-polské státní hranici.

Zmarzly staw

Zamrzly staw (Zmarzły Staw Gąsienicowy) je turisticky přístupné pleso v dolině jménem Dolina Gąsienicowa.

článek je součástí seriálu: Vysoké Tatry v Polsku 2008

V červenci roku 2008 jsme s Jardou navštívili polskou část Vysokých Tater. Po několika denním pobytu v polské části jsme přes vrchol Rysy přešli na Slovensko.