Velickou dolinou na Polský hřeben

Našim cílem je polozapomenutá Bielovodská dolina v severní části Vysokých Tater. Naší cestu ale začínáme na jih od hlavního hřebene a v prvním díle projdeme Velickou dolinou na Poľský hrebeň.

Tatranská Polianka (1005 m. n. m.)

Naší túru začínáme u turistického rozcestí v Tatranské Poliance, kousek od zastávky TEŽ. Je už 9 hodin ráno, což je trochu pozdě na to, jak dlouhá cesta nás čeká. Vydáváme se po zelené turistické značce směrem na Rázcestie na Velickom moste. Cesta vede zprvu po asfaltové cestě, později po lesní cestě, která se s asfaltovou několikrát protne. Začínáme stoupat Velickou dolinou.

Rázcestie na Velickom mostě (1304 m. n. m.)

Asi po třech čtvrtinách chůze přicházíme k rozcestí Rázcestie na Velickom mostě. Nachází se na asfaltové cestě, která vedla z Tatranské Polianky, po které jsme na začátku šli, několikrát ji křížili a nakonec se na ní z lesa vrátili. Kousek do rozcestí je most přes Velický potok, na kterém jsou vidět malé peřeje. Na rozcestí se od nás odpojuje žlutá turistická značka vedoucí dále po asfaltové cestě. My asfaltovou cestu definitivně opouštíme a pokračujeme dále po zelené turistické značce do lesa.

Doporučujeme z našeho průvodce

Sliezsky dom je horský hotel v pohoří Vysoké Tatry nacházející se u Velického plesa ve Velické dolině na Tatranské magistrále.

Sliezsky dom

Velické pleso je turisticky přístupné pleso ve Velické dolině nacházející se nedaleko hotelu Slizesky dom na Tatranské magistrále.

Velické pleso

Velický vodopád (někdy je možné se setkat s názvem Večný dážď) je turisticky přístupný vodopád ve Velické dolině.

Velický vodopád

Kvetnicové pliesko je turisticky přístupné malé pleso ve Velické dolině.

Kvetnicové pliesko

Velická poľana (1562 m. n. m.)

Po necelé tři čtvrtě hodině stoupání přicházíme k turistickému rozcestí Velická poľana. Připojuje se zde zprava žlutá turistická značka, která zde končí. Stromy, které kolem nás byly ještě na minulém turistickém rozcestníku vystřídala kleč.

Dále stoupáme po zelené turistické značce.

Sliezsky Dom (1670 m. n. m.)

Asi po čtvrt hodině přicházíme ke Slezskému domu. Jedná se o horský hotel, kde usedáme v restauraci a dáváme si něco k snědku. Zdržíme se asi na hodinu. U Sliezského domu křížíme červenou turistickou značku – Tatranskou magistrálu.

Velické pleso (1665 m. n. m.)

Velické pleso - Vysoké Tatry

Obr. 1. Velické pleso – Vysoké Tatry

Pár desítek metrů od Sliezského domu se nachází Velické pleso. Projdeme se kolem něj a uděláme několik fotek. Po asi deseti minutové relaxaci u plesa opouštíme Velické pleso a začínáme stoupat po zelené turistické značce k nedalekému Velickému vodopádu, který je už od Sliezského domu vidět.

Večný dážď (Velický vodopád)

Večný dážď, nebo také Velický vodopád je vodopád na Velickém potoku nacházející se nad Velickým plesem. Kousek od vodopádu vede turistická značka, takže máme příležitost si vodopád s blízka prohlédnout a také vyfotit.

Večný dážď (Velický vodopád) - Vysoké Tatry

Obr. 2. Večný dážď (Velický vodopád) – Vysoké Tatry

Kvetnicové pliesko (1812 m. n. m.)

Od vodopádu vystoupáme ke Kvetnicovému plesu, což je malé pleso ve Velické dolině. Kolem plesa je rovina a terén nám již neumožňuje vidět Velické pleso, které je někde pod námi.

Kvetnicové pliesko - Vysoké Tatry

Obr. 3. Kvetnicové pliesko – Vysoké Tatry

Projdeme se rovinou kolem plesa a opět začínáme stoupat. Po čtvrt hodině přijdeme k dalšímu malému plesu, které v mapě nemá žádné pojmenování. Je to spíše taková velká kaluž.

Dlhé pleso (1939 m. n. m.)

Asi sto metrů od „nepojmenované kaluže“ se nachází Dlhé pleso. Na počasí začíná být znát, že jsme vystoupali do mraků. Ochladilo se a okolní vrcholky jsou zahalené v mlze. Mlha někdy také klesne i k nám a moc toho není vidět.

Dlhé pleso - Vysoké Tatry

Obr. 4. Dlhé pleso – Vysoké Tatry

U plesa uděláme několik fotek a dále stoupáme Velickou dolinou po zelené turistické značce.

Vyšné Velické plieska

Asi tři čtvrtě hodiny chůze od Dlhého plesa spatříme vlevo dvě malá plesa, Vyšné Velické pliesko Spodné a Vyšné Velické pliesko Horné. Nacházíme se asi 100 metrů od Polského hřebene, kde se náš postup začne hodně zpomalovat. Jsou zde řetězy, na nich de-fakto jednosměrný provoz a mnoho lidí jde proti nám. Často díky toho čekáme. Na řetězech strávíme asi dvacet minut.

Vyšné Velické pliesko Spodné a Vyšné Velické pliesko Horné - Vysoké Tatry

Obr. 5. Vyšné Velické pliesko Spodné a Vyšné Velické pliesko Horné – Vysoké Tatry

Poľský hrebeň (2200 m. n. m.)

Konečně dorazíme na sedlo Poľský hrebeň, kde je lidí jak na Václaváku. Polský hřeben je v našem dnešním dni místem s nejvyšší nadmořskou výškou. Na chvíli usedáme a dáme si něco na svačinu. Krom toho uděláme spousty fotek, ze sedla jsou krásné výhledy jak na Velickou dolinu, tak i na Bielovodskou dolinu.

článek je součástí seriálu: Víkend v Tatrách 2020

V září 2020 jsem s Honzou jel na Víkend do Vysokých Tater. Našim cílem byla méně známá a ne příliš často navštěvovaná Bielovodská dolina. Také jsme další den navštívili i vodopády studeného potoka.