Predné Solisko a Furkotská dolina

Další výlet je na Predné Solisko, vrchol tyčící se nad Štrbským plesem. Cestou nahoru si pomůžeme lanovkou. Cestou dolů půjdeme ne úplně nejkratší cestou přes spodní část Furkotské doliny.

Hodnotili 2 lidé

Dnešní výlet opět začíná u Nového Štrbského plesa, poblíž kterého jsme ubytováni. Během pár minut se asfaltovou cestou bez turistické značky dostáváme k nádraží TEŽ Štrbské pleso. Od nádraží mírně stoupáme osadou Štrbské pleso k prvnímu turistickému rozcestníku. Míjíme různé turistické stánky, převážně s občerstvením. Rozcestník nás nasměruje do Mlynické doliny. Pokračujeme dále po asfaltové cestě mimo turistickou značku.

Rázcestie pod Heliosom

Po asi pěti minutách chůze stále po asfaltové cestě míjíme Rozcestí pod Heliosem. Zde se odděluje červená turistická značka od žluté, pokračujeme po žluté turistické značce, která vede Mlynickou dolinou až na Bystré sedlo. Stále jdeme po asfaltové cestě, míjíme nalevo hotel Patria a napravo kolibu. Po pár minutách přicházíme k Lyžařskému středisku Štrbské pleso.

Doporučujeme z našeho průvodce

Rázcestie pod Furkotkou (v některých mapách označováno jako Pod Furkotskou dolinou) je turistické rozcestí na Tatranské magistrále ve Furkotské dolině.

Rázcestie pod Furkotkou

Chata pod Soliskom je turistická chata pod vrchole Predné Solisko

Chata pod Soliskom

Lyžařské středisko Štrbské pleso

Lyžařské středisko Štrbské pleso je ski areál poblíž Štrbského plesa. Kromě zimních sportů nabízí v létě také lanovku k Chatě pod Soliskom.

Predné Solisko je turisticky přístupný vrchol v hřebeni Solisek.

Predné Solisko

Lyžařské středisko Štrbské pleso

V Lyžařském středisku Štrbské pleso je několik vleků, lanovek a samozřejmě také sjezdovek. Důležité v tomto okamžiku je, že lanovka na Chatu pod Soliskom je v provozu i v létě. Pomůžeme si na Predné Solisko částečně lanovkou, která nás vyveze na Chatu pod Soliskom.

Chata pod Soliskom (1840 m. n. m.)

Lanovka nás vyveze na Chatu pod Soliskom, kterou ale před výstupem na Predné Solisko ještě nenavštívíme. Z informační cedule, se kromě historie místní horské chaty dovídáme také zajímavosti o původu slova Solisko. Vychází ze slova „sůl“. Kdysi v zimě nosili lidé lesní zvěři sůl, aby i divoká zvěř mohla přežít tuhou zimu. Právě na svahy Soliska nosívali obyvatelé tatranských osad sůl, jako krmení pro divokou zvěř. Odtud pochází název Solisko. Na ceduli je napsáno „práve na toto miesto“, dost pochybuji, že jí vynášeli až tak vysoko, ale pravděpodobně na svahy hřebene Soliska to mohlo být.

Nižné Furkotské pleso a Vyšné Furkotské pleso - Furkotská dolina, Vysoké Tatry

Obr. 1. Nižné Furkotské pleso a Vyšné Furkotské pleso – Furkotská dolina, Vysoké Tatry

Vydáváme se vzhůru. podle mapy by trasa nahoru měla trvat jednu hodinu. Na rozcestníku není časový údaj uveden. Nám cesta trvá asi tři čtvrtě hodiny. Cesta na vrchol Predného Soliska je dost prudkým stoupáním. Na krátkém úseku je potřeba překonat převýšení necelých 300 metrů.

Predné Solisko (2117 m. n. m.)

Já (Radim Dostál) na vrcholu Predné Solisko

Obr. 2. Já (Radim Dostál) na vrcholu Predné Solisko

Za tři čtvrtě hodiny chůze přicházíme po červené turistické značce na Predné Solisko. Hřeben Soliska je hraničním hřebenem mezi Mlynickou a Furkotskou dolinou. Při stoupání máme Mlynickou dolinu po pravé ruce a Furkotskou dolinu nalevo. V Mlynické dolině tak vidíme vodopád Skok a naši předvčerejší trasu na Bystré sedlo. Ve Furkotské dolině pak vidíme hlavně Vyšné Furkotské pleso a Nižné Furkotské pleso.

Štrbské Solisko, Vysoké Ttary

Na samotném vrcholu Predného Soliska je, jak už na Slovensku bývá zvykem kříž, který je zároveň i na státním znaku Slovenské republiky. Před námi se tyčí velikán Štrbské Solisko (2302 . n. m.), nejvyšší z vrcholů hřebene Soliska. Po stranách máme Furkotskou dolinu a Mlynickou dolinu jak na dlani. Za zmínku stojí také krásný výhled na Štrbské pleso.

Štrbské pleso ze Soliska, Vysoké Tatry

Obr. 3. Štrbské pleso ze Soliska, Vysoké Tatry

Chata pod Soliskom (1840 m. n. m.)

Nezbývá, než se stejnou cestou, tedy po červené turistické značce, vrátit zpět na Chatu pod Soliskom. Sestup nám trvá půl hodiny. Tentokrát se v chatě zastavíme na malé občerstvení. Zdržíme se asi hodinu. Z chaty vyrážíme po modré turistické značce na Skutnastů poľanu.

Pleso nad Skokom a vodopád Skok z Predného Soliska.

Obr. 4. Pleso nad Skokom a vodopád Skok z Predného Soliska.

Skutnastá poľana (1710 m. n. m.)

K rozcestí Skutnastá poľana přicházíme po 15ti minutách, což je údaj, který koresponduje s údajem na rozcestníku u chaty. Cestou převážně klesáme. Od rozcestí se vydáme po žluté turistické značce směrem na Štrbské pleso. Ke Štrbskému plesu by jsme dle rozcestníku měli dojít za hodinu a půl.

Začínáme klesat. Postupně mineme Vyšné Furkotské pleso a Nižné Furkotské pleso. Ani jedno z nich však nejde po cestě vidět. Jsou poměrně dost vzdálena a hlavně zakrytá klečí, které je kolem všude dost. Obě plesa jsme ale viděli z výstupu na Predné Solisko.

Rázcestie pod Furkotkou (1460 m. n. m.)

Po půl hodině klesání dojdeme k rozcestí Rázcestie pod Furkotkou, kde naše žlutá turistická značka končí a napojujeme se na Tatranskou magistrálu. Zahýbáme doleva a po červené turistické značce pokračujeme po Tatranské magistrále směrem na Štrbské Pleso. Jdeme už více méně po rovině.

Štrbské Pleso

Po necelé půl hodině přicházíme k jezeru Štrbské pleso a prvním domům osady Štrbské Pleso. Zajdeme k jezeru, kde uděláme několik fotek a pokračujeme dále k Novému Štrbskému plesu, kde náš výlet končí.

článek je součástí seriálu: Vysoké Tatry 2015

Na podzim roku 2015 jsem se rozhodl spojit své dva koníčky, závodní hra v šachy a turistika a vyrazil jsem společně s Honzou, Jirkou a Standou na v šachovém světě známý turnaj Open Tatry 2016 na Štrbské pleso. Přes den jsme se věnovali turistice a večer byl turnaj.