Vysoká hole

Dlaší den se rozhodneme navštívit Jelení studánku a po cestě k ní druhou nejvyšší horu Moravy - Vysokou holi.

Druhý den našeho pobytu na Švýcárně vyrážíme na druhou nejvyšší horu Hrubého Jeseníku a na druhou nejvyšší horu Moravy, na vrchol Vysoká hole. Z Vysoké hole máme ještě v plánu jít dále na Jelení studánku, ale to už trochu předbíhám události.

Švýcárna (1300 m. n. m.)

Ze Švýcárny vyrážíme dopoledne po červené turistické značce na Praděd rozcestí. S asfaltovou cestou, po které se vydáme, se po dobu pobytu dokonale seznámíme, protože po ní půjdeme mnohokrát. Jdeme po naučné stezce, která se jmenuje NS Se skřítkem okolím Pradědu.

Praděd – rozcestí (1420 m. n. m.)

Po půl hodině pohodové chůze a mírného stoupání nás asfaltová cesta přivádí k rozcestí Praděd – rozcestí. Ušli jsme dva a půl kilometru. Je možné zde odbočit po modré turistické značce na vrchol Praděd, což my ale neuděláme. Na dobytí vrcholu Praděd máme vyhrazen jiný den. Pokračujeme dále po červené turistické značce směrem na Ovčárnu.

Pod Pradědem (1410 m. n. m.)

Asi po pěti minutách klesání po asfaltové cestě ujdeme půl kilometru a přicházíme k rozcestí Pod Pradědem. Na rozcestí se od nás doprava odděluje modrá turistická značka, která prudkým klesáním vede k dolní nádrži přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně.

U Barborky (1310 m. n. m.)

Pokračujeme dále klesáním po asfaltové cestě, až po patnácti minutách dojdeme k rozcestí U Barborky. Od rozcestí Pod Pradědem jsme ušli jeden kilometr. Na rozcestí je možné odbočit doleva a po modré turistické značce jít na turistickou chatu Barborka, od které je možné jít naučnou stezkou jménem NS Bílá Opava přes vodopády Bílé Opavy. Na ty v průběhu našeho pobytu taky dojde. My pokračujeme dále po červené, modré a zelené turistické značce dále na Ovčárnu.

Asfaltová cesta vede přes sjezdovku, na které jsem už mnohokrát lyžoval. Tentokrát je ale srpen a po sněhu ani slechu ani dechu. Míjíme několik vleků a stanici horské služby, u které je i občerstvení. Asi po deseti minutách procházíme kolem Hotelu Ovčárna, kde je hned u cesty venkovní zahrádka a samozřejmě i restaurace uvnitř. Ukazuje se, že v restauraci je silný podtlak, proto když procházíme kolem dveří, tak nás to vcucne dovnitř.

Zdržíme se na „jedno-pivovou“ půl hodinu a pokračujeme dále.

Ovčarna chata bus (1305 m. n. m.)

Hned za hotelem je turistické rozcestí Ovčárna, chata, bus. Kousek za rozcestím po asfaltové cestě je parkoviště, ze kterého jezdí kyvadlová doprava na Hvězdu. My však opouštíme asfaltovou cestu a začínáme stoupat po červené značce směrem k Vysoké holi. Dále budeme pokračovat po naučné stezce jménem NS Po hřebenech – světem horských luk.

Nad Ovčárnou (1370 m. n. m.)

Cesta nás vede po sjezdovkách a po necelé čtvrt hodině stoupání přicházíme k rozcestníku Nad Ovčárnou. V podstatě stojíme na kraji sjezdovky. Doleva se od nás odpojuje modrá turistická značka směřující do Karlova. My pokračujeme dále po červené turistické značce.

Petrovy kameny (1463 m. n. m.)

Po dvaceti minutách míjíme ceduli vyzývající nás, ať nevstupujeme mimo značenou trasu. Cedule zde není jen tak, nacházíme se totiž kousek, odhaduji tak 300 metrů, od zajímavého skalního útvaru Petrovy kameny, kam je vstup zakázán. O Petrových kamenech se rozepíšu při popisu zpáteční trasy.

Petrovy kameny a Praděd - Jeseníky

Obr. 1. Petrovy kameny a Praděd – Jeseníky

Vysoká hole (1462 m. n. m.)

Od místa, kde jsme byli nejblíže Petrovým kamenům se stoupání zmírní a pokračujeme skoro po rovině. Po čtvrt hodině přicházíme na vrchol Vysoká Hole. Vrchol hory má 1465 m. n. m. Rozcestí se svou nadmořskou výškou 1462 m. n. m. Je tři metry pod vrcholem. U rozcestí je malý dřevěný srub jehož význam mi trochu uniká.

Vysoká hole, okolí vrcholu - Jeseníky

Obr. 2. Vysoká hole, okolí vrcholu – Jeseníky

Na chvíli usedáme a odpočíváme, poté pokračujeme dále.

článek je součástí seriálu: Švýcárna 2013

V srpnu roku 2013 jsem já, Jarda a Albert strávili týden na nejstarší turistické chatě v Jeseníkách a porozhlédli jsme se po okolí.