Znojmo

První výlet ve vinařském kraji uděláme do nedalekého města Znojmo, aby jsme se z něj pěšky nenáročnou procházkou vrátili do Hnanic.

Z Hnanic přijedeme do Znojma autobusem, projdeme se po náměstí, prohlídneme si obchody a směřujeme k městskému pivovaru, kde začíná červená turistická značka.

Pivní koloniál

U budovy městského pivovaru na ulici Hradní, kousek od křižovatky s ulicí Přemyslovců, se nachází Pivní koloniál. Název Pivní koloniál mě trochu rozesměje. Koloniál je smíšené zboží, v pivním koloniálu se nabízí pivní smíšené zboží. Tedy hlavně láhvové piva všelijakých značek. Několik lidí zde postává a popíjení láhvové piva. I když jsme ve vinném kraji, neodoláme a koupíme si lahváče, kterého zkonzumujeme při prohlížení turistického rozcestí hned za rohem. Také se podíváme na asi 100 metrů vzdálenou vyhlídku Znojmo – hrad, vyhlídka.

Výhled na Znojmo z Mikulášského náměstí

Obr. 1. Výhled na Znojmo z Mikulášského náměstí

Od Pivního koloniálu se vydáme po červené, žluté a modré turistické značce směrem na rozcestí Pod Karolininými sady, což je dle rozcestníku 700 metrů. Cesta vede ulicemi Znojma.

Kostel svatého Mikuláše

Kostel svatého Mikuláše a kaple svatého Václava - Znojmo

Obr. 2. Kostel svatého Mikuláše a kaple svatého Václava – Znojmo

Po necelých deseti minutách chůze přicházíme Mikulášské náměstí, kde se nachází kostel svatého Mikuláše. Na náměstí je kromě kostela také krásný výhled na údolí s řekou Dyje a částí Znojma. V dálce je vidět i vodní nádrž Dyje s vodní elektrárny na hrázi. V budově nedaleké kaple svatého Václava je možné se projít po volně přístupném „balkóně“ a vychutnat si tak více výhledů na okolí. Na chvíli se zde zdržíme a uděláme několik fotek. Dále pokračujeme stále po třech turistických značkách a na chvíli se budeme pohybovat po Svatoklementské naučné stezce. Na Svatoklementskou naučnou stezku nás upozorní informační cedule pojednávající o svatém Klementu M. Houfbauerovi.

Vyhlídka z "balkónu" kaple svatého Václava - Znojmo.

Obr. 3. Vyhlídka z „balkónu“ kaple svatého Václava – Znojmo.

Karolininy sady

Za kaplí svatého Václava začneme po serpentýnách klesat k řece Dyje. Nacházíme se v Karolininých sadech. Karolininy sady jsou prudký svah mezi řekou Dyje, Znojemským hradem a Mikulášským náměstím, který byl ve 30. letech 19. století upraven a zpřístupněn. Po pár minutách klesání míjíme neoznačený turistický rozcestník. Na okolních skalách, případně i na stromech jsou naaranžované figuríny. Vidíme tak například cyklistu, nebo také postavu sedící a popíjející něco z demižonu.

Pozůstatky věže v Karolininých sadech - Znojmo

Obr. 4. Pozůstatky věže v Karolininých sadech – Znojmo

Muzeum motorismu

Až sejdeme k ulici Kuželská nacházíme se u budovy Muzea motorismu. Přes plot vidíme parní automobily. Je až k neuvěření, že tohle někdy jezdilo. Muzeum nenavštívíme, dnes jsme hlavně na procházce.

Pod Karolininými sady (212 m. n. m.)

Pár metrů dále je turistické rozcestí Pod Karolininými sady, které se nachází u parkoviště. Opouštíme zde modrou turistickou značku a s ní i Svatoklementskou naučnou stezku. Turistická značka nás vede po mostě přes řeku Dyje. Ještě před mostem spatříme napravo na stromě poslední figurínu. Jedná se o Hejkala kuželužského, který má u sebe i informační ceduli. Na ní se dovíme, že Hejkal kuželužský žije především v Gránickém údolí, živí se převážně veverkami, ale i neposlušnými dětmi do 20 Kg váhy a nepohrdne ani neposlušnou manželkou. Kdo ví, jestli je to pravda, nebo recese.

Znojmo, údolí Dyje (218 m. n. m.)

Údolí Dyje od kaple svatého Václava

Obr. 5. Údolí Dyje od kaple svatého Václava

Na druhém břehu Dyje nás hned vítá další turistický rozcestník jménem Znojmo, údolí Dyje. Na něm opouštíme žlutou turistickou značku, která vede podél řeky Dyje k vodní nádrži Znojmo a pokračujeme dále po červené turistické značce podél zahrádkářské osady. Podle rozcestníku jdeme na Kraví horu, která je vzdálena jeden a půl kilometru. Za řekou Dyje definitivně opouštíme město Znojmo.

Národní park Podyjí

U rozcestníku se nachází i informační cedule o národním parku Podyjí. Národní park Podyjí byl vyhlášen roku 1991 a se svou rozlohou 63 kilometrů čtverečních je nejmenším národním parkem v České republice. Plocha chráněného pásma je 29 kilometrů čtverečních. Předmětem ochrany  je řiční údolí mezi Vranovem nad Dyjí a Znojmem, rozsáhlý lesní komplex, vřesoviště a stepní lada.

Dále jsou na informační ceduli definována pravidla pobytu v národním parku, způsob značení turistických tras a zásady ochrany přírody. U značení turistických tras mě trochu překvapí, že kromě tras pro turisty a cyklotrasy pro cyklisty, jsou zde i značené trasy pro jezdce na koních, kteří se v národním parku mohou také pohybovat.

Po pár minutách chůze od informační cedule míjíme ceduli oznamující, že právě vstupujeme do národního parku Podyjí.

U Madony (302 m. n. m.)

U Madony

Obr. 6. U Madony

Asi po čtvrt hodině chůze od rozcestí Znojmo, údolí Dyje přicházíme k rozcestí U Madony. Poblíž turistického rozcestí je socha madony, tedy matky s dítětem. U rozcestí se můžeme vydat také na okruh vedoucí přes Starý kopec. Nachází se zde také informační cedule pojednávající o Kraví hoře, jejíž vrchol je nedaleko. O Kraví hoře si povíme až v příštím díle.

článek je součástí seriálu: Jižní Morava 2014

Na podzim roku 2014 jsme se vydali na prodloužený víkend do obce Hnanice, která se nachází poblíž Znojma na Jižní Moravě. Krom návštěvy vinných sklípků jsme podnikli i několik výletů.