Ze Švýcárny na Červenohorské sedlo

Další naše velká tůra bude na Šerák a zpět. Trasa ze Švýcárny vede přes Červenohorské sedlo.

Dnes nás čeká dlouhá cesta, proto vyrážíme hned po snídani. Chceme dojít na Šerák a zpět na Švýcárnu.

Švýcárna (1315 m. n. m.)

Od Švýcárny se vydáváme po červené turistické značce směrem na Slatě. Jdeme v podstatě v protisměru po cestě, po které jsme první den přišli.

Slatě (1299 m. n. m.)

Na rozcestí Slatě dojdeme asi po pěti minutách. Jsou zde na zemi dřevěné desky, po kterých se chodí. Jak název rozcestí napovídá, nacházíme se v rašeliništi. U rozcestníku je i informační cedule o přírodní rezervaci Praděd.

Na rozcestí můžeme pokračovat po zelené turistické značce a dojít do Koutů na Desnou, nebo zahnout doprava a po červené turistické značce směřovat na Červenohorské sedlo, což je náš případ.

Střídavě jdeme po zemi a po dřevěných deskách.

Malý Jezerník (1200 m. n. m.)

Asi po dvaceti pěti minutách chůze přes rašeliniště přicházíme k rozcestí Malý Jezerník. Malý Jezerník je vrcholové rašeliniště. Tedy Malý Jezerník je hora, která mí dosti plochý vrchol a na jeho vrcholu je rašeliniště. Čeká nás přes sto metrů chůze po dřevěných deskách. V rašeliništi nejsou stromy a proto máme z vrcholu krásné výhledy na okolní hory. Od rozcestí Slatě jsme ušli jeden a půl kilometru.

Malý Jezerník, výhled z vrcholu (v dálce jsou Dlouhé Stráně) - Jeseníky

Obr. 1. Malý Jezerník, výhled z vrcholu (v dálce jsou Dlouhé Stráně) – Jeseníky

Není zde žádná turistická trasa, kam by se dalo odbočit. Pokračujeme tedy dále po červené turistické značce.

Rašeliniště, Malý Jezerník - Jeseníky

Obr. 2. Rašeliniště, Malý Jezerník – Jeseníky

Pod Malým Jezerníkem (1120 m. n. m.)

Asi po deseti minutách přicházíme k rozcestí Pod Malým Jezerníikem. Jsme v sedle mezi Výrovkou a Malým Jezerníkem. Sestupem na toto sedlo pro nás na nějakou dobu končí cesta, kdy jsme jen klesali. Doleva je odbočka na vyhlídku, na kterou nyní nejdeme. Necháme si jí až na cestu zpět. Budeme se totiž vracet stejnou cestou.

Výrovka (1167 m. n. m.)

Pokračujeme ihned dále po červené turistické značce a začneme mírně stoupat až vystoupáme na Výrovku. Není zde turistický rozcestník a cesta nevede přímo vrcholem, ale kousek od něj. Červená turistická značka nás vede dále až na rozcestí Klínovec.

Klínovec (1100 m. n. m.)

Klínovec je turistické rozcestí, na které jsme šli ze sedla Pod Malým Jezerníkem asi 20 minut. Trasa byla vzdálena jeden kilometr. Dle rozcestníku se nacházíme 400 metrů od vrcholu Velký Klínovec (1164 m. n. m.), na který ale nevede žádná turistická trasa. Vedou však na něj lyžařské vleky z Červenohorského sedla.

Červenohorské sedlo - Jeseníky

Obr. 3. Červenohorské sedlo – Jeseníky

Červenohorské sedlo (1013 m. n. m.)

Po dalších dvaceti minutách přicházíme k prvnímu rozcestníku na Červenohorském sedle. Rozcestníku je zde několik. Stačí nám přejít přes cestu a jsme v areálu Červenohorského sedla. Kromě restaurací a ubytovacích zařízení zde jsou i půjčovny různého lyžařského vybavení, jejich služeb v srpnu asi nikdo moc nevyužije. A samozřejmě zde nechybí vleky. Červenohorské sedlo je známé lyžařské středisko.

Na chvíli usedáme do restaurace, kde jak je vidět, mají borůvkovou sezónu. Nabízejí borůvkové knedlíky, všelijaké borůvkové omáčky, borůvkovou limonádu, borůvkovou polívku a dokonce i borůvkové pivo. Borůvkovému pivu samozřejmě nelze odolat.

článek je součástí seriálu: Švýcárna 2013

V srpnu roku 2013 jsem já, Jarda a Albert strávili týden na nejstarší turistické chatě v Jeseníkách a porozhlédli jsme se po okolí.