Z Výrovky přes Švýcárnu na Praděd

Z Výrovky pokračujeme dále po hřebenu přes turistickou chatu Švýcárna na Praděd.

Pod Malým Jezerníkem (1120 m. n. m.)

Asi po pěti minutách od turistického odpočívadla je sedlo mezi Výrovkou a malým Jezerníkem, které se jmenuje Pod Malým Jezerníkem. Je zde značka, že po sto metrech doprava něco je, ale není jasné co. Jdu se proto podívat a vlastně nic zajímavého tam není. Po sto metrech lze narazit na modrou turistickou značku. Pokračujeme dále po červené turistické značce a začínáme stoupat.

Po patnácti minutách míjíme po pravé ruce velký kámen, vlastně malou skálu. Někteří jsou už ve předu a asi si jí ani nevšimli. Jdeme ke skále a lezeme na ní a fotíme se. Zdržíme se asi na pět minut.

Malý Jezerník (1200 m.n.m.)

Po pár minutách stoupání od skály přicházíme na plochý vrchol, kde je na vrcholu opět rozlehlá rovina. Je zde plno vody, malá jezírka a mezi jezírky jdeme po dřevěných prknech.

Malý Jezerník, Jeseníky

Obr. 1. Malý Jezerník, Jeseníky

Asi ještě pět minut chůze za rozcestníkem jdeme po rovině a poté začneme opět stoupat. Asi čtvrt hodiny stoupáme prudce. Při stoupání se brodíme sněhem. Po čtvrt hodině jsme opět na rovině.

Slatě (1299 m. n. m.)

Asi po pěti minutách chůze po rovině přicházíme k rozcestí Slaťě. Na rozcestí Slatě se k nám připojuje zprava zelená turistická značka. Na rozcestí je mnoho vody z tajícího sněhu. V podstatě se nedá projít po suchu. Na několika místech jsou jezírka hluboká i přes deset centimetrů. Pokračujeme dále doleva po červené a zelené turistické značce na Švýcárnu.

Švýcárna (1315 m. n .m.)

K chatě Švýcárna přicházíme asi po pěti minutách chůze. Je pěkné počasí a posezení venku je plní lidí. Zastavujeme se v chatě na oběd. Zdržíme se asi na 3/4 hodiny. Švýcárna je nejstarší chata od 1829 salaš a od 1834 je k dispozici i po turisty. Od Švýcárny pokračujeme směrem na Praděd po červené turistické značce.

Praděd rozcestí (1420 m. n. m.)

Po asi ¾ hodině chůze více méně po rovině ujdeme trasu dlouhou 2.5 kilometru a přicházíme na turistické rozcestí jménem Praděd, rozcestí. Z rozcestí vede odbočka na nejvyšší horu Moravy Praděd. Z Pradědu je možné se vrátit pouze zpět na toto rozcestí. U rozcestí je také informační cedule. Nacházíme se na naučné stezce „Se skřítkem okolím Pradědu“. Vydáme se na vrchol, i když jsme už na vrcholu několikrát byli. Na vrchol jdeme po asfaltové cestě po modré turistické značce. Trasa má 1 kilometr.

Praděd vrchol (1492 m. n. m.)

Po dvaceti minutách jsme na vrcholu Pradědu u vysílače (a restaurace v jedné budově). Chvíli se rozhlížíme kolem a fotíme. Poté jdeme do restaurace stylově zkusit bylinný likér Praděd. Na vrcholu se zdržíme asi hodinu. Čas využijeme k focení okolí a částečně k vysedávání v restauraci.

Na vrcholu je zajímavá akce. Půjčují se zde koloběžky. Koloběžky, které autem přivezou nahoru, tady jí půjčí lidem, kteří s ní dojedou na Ovčárnu, tam si koloběžky vezmou a až se jim jich tam nahromadí mnoho, tak je zase vyvezou nahoru. Jsem z takové příležitosti dost nadšený, ale nikoho dalšího z naší skupiny tato možnost příliš nenadchla. Pohrávám si tedy z myšlenkou, že bych jel na koloběžce sám a dole na ostatní počkal. Druhá možnost je vzdáte se této příležitosti, což nepřipadá v úvahu. Proto si půjčuji koloběžku a jedu. Ke koloběžce dostanu i přilbu a krom zaplacení musím také podepsat, že jsem byl seznámen s půjčovním řádem. A pak už hurá na koloběžku a dolů z Pradědu….

článek je součástí seriálu: Velikonoce v Karlově 2011

Opět další Velikonoce v Karlově. Účastníci: Já, Lenka, Honza, Pavel, Pavla, Albert, Pepíček, "Junior" a Luba.