Z Muránské Huty na Veľků ľúku, Piesky

V obci Muránská Huta nás čeká nepříjemné překvapení. Je to malá vesnice a není zde restaurace. vodu nám naštěstí dá jeden místní pán. Po malén nedorozumění nakonec vycházíme z Muránské Huty na Veľků lúku, Piesky.

Míjíme budovu, kde je zavřený obchod s potravinami (už je po šesté hodině večer, ani nevím, do kolika byl otevřený, to jsme nezjišťovali), v budově je také obecní úřad. Klesáme dále, až míjíme pána hrabajícího posekanou trávu. Když se ho zeptáme, jestli je v Muránské Huti nějaká restaurace, říká nám něco, co už tušíme. Žádná tam není, což je problém, protože jsme v ní chtěli hlavně nabrat vodu. Pivo už nějak oželíme. Pán nám nabídne ať si vezmeme vodu od něj a pozve nás dále. Je velmi ochotný a pohostinný. Chce nám uvařit i kávu, tu ale nakonec odmítneme, přece jen by nás mohla ještě více dehydrovat. Popovídáme si, naplníme vodu do prázdných pet lahví, sníme trochu rybízu, co nám nabídne, rozloučíme se a pokračujeme dále.

Nevracíme se po asfaltové cestě, ale zkratkou, kterou nám pán poradí vedoucí částečně jeho zahradou a potom loukou za domy. Po asi 50 metrech jsme opět na hlavní cestě asi 100 metrů od autobusové zastávky Muránská Huta. Z hlavní cesty jsme sešli před 20 minutami. Je zde nepojmenované turistické rozcestí, je ale jasné, že se jedná o rozcestí Muránská Huta. Podle rozcestníku je vrchol Stolica z Muránské Huty 4 hodiny a 35 minut chůze. My budeme pokračovat po červené turistické značce na rozcestí Pod Skalkou, které má být 40 minut chůze. A poté na Veľkou ľúku, která má být z Muránské Huty hodinu a deset minut (samozřejmě ještě se musí přičíst cesta na druhou strany Veľké ľúky, na Veľká ľúka, Piesky, což je 20 minut). Tento údaj mě trochu překvapuje, myslel jsem (podle mapy), že na Veľké ľúce budeme za necelou hodinu. Ihned za rozcestím opouštíme hlavní asfaltovou cestu a začínáme stoupat. Jsme pár metrů za rozcestím, když na nás začne onen pán z Muránské Huty z asfaltové cesty, kam za námi běžel křičet, že jsme mu ukradli mobil.

Jdeme si k němu vše vysvětlit a tak nám říká, že měl v kuchyni, kde jsme byli, mobilní telefon, který tam po našem odchodu už není. Vracíme se tedy k němu domů, abychom ho prozvonili. Bohužel až u něj zjišťujeme, že číslo si nepamatuje a neví, kde ho má napsané. Chvíli hledáme mobil na jeho zahradě i před domem, kde hrabal trávu, než jsme přišli a nakonec ho našel úplně sám v jiné místnosti. Několikrát se nám omluvil a my pokračovali zase přes jeho zahradu a loukou za domy na hlavní cestu, kolem rozcestí a začali stoupat směrem na rozcestí Pod Skalou. Vyřešení nedorozumění s mobilem trvalo čtvrt hodiny.

Po šesti minutách stoupání lesem přicházíme k vodárenské budově na levé straně, ze které na pravé straně cesty vytéká voda. Určitě je pitná. Teče poměrně dost velkým proudem dá se v ní i trochu umýt. Kdybychom o tomto pramenu věděli, nemuseli jsme scházet jen kvůli vody do Muránské Huty.

Trochu se tu propláchneme a jdeme s Jardou dále. Necháme tu Lenku, která nás po chvilce dojde. Začínáme prudce stoupat.

Pod Skalou (888 m. n. m.)

Cesta z Muránské Huty na rozcestí pod Skalou nám i s přestávkou u pramene trvala přes 40 minut a je asi nejnáročnější z dnešního dne. Jednak jsme už po celém dni unavení a také prudce stoupáme. Na rozcestí Pod Skalou jsme už dnes byli. Šli jsme tudy po modré turistické značce z Veľké ľúky na sedlo Javorinka. Nyní se na tuto modrou turistickou značku napojíme, zahneme doleva a pokračujeme na Veľkou ľúku. Podle rozcestí půjdeme 30 minut, což je rozpor s mapu, kde je uvedeno jen 15 minut.

Veľká lúka (880 m.n.m.)

Nakonec se dá věřit mapě. Cesta trvala jen 15 minut. Jsem už dost unavení, čeká nás dnes už posledních dvacet minut chůze na rozcestí jménem Veľká lúka, Piesky, kde je povoleno přespat v národním parku.

Veľká lúka, Piesky (887 m. n. m.)

Cesta přes Veľků ľúku nám trvá skoro půl hodiny. Jsme už dost unavení a jdeme pomalu. Cesta vede po asfaltové cestě více méně po rovině. Veľká ľúka je rovina, která byla v době SNP používána jako letiště pro zásobování partyzánů.

Veľká lúka, Piesky

Obr. 1. Veľká lúka, Piesky

Na Veľké lúce, Pieskách rozestavíme stany a přespíme.

článek je součástí seriálu: Muránská planina 2009

Popis šesti-denního výletu do národního parku Muránská planina na Slovensku. Já, Jarda a Lenka jsme navštívili také Stolicu (ve Stolických vrších) a Fabovu hoľu ve Veporksých vrších.