Z Koutů nad Desnou na Švýcárnu

První den se musíme z Koutů nad Desnou dostat na turistickou chatu Švýcárna v srdci Jeseníků. Čeká nás dost velké stoupání.

Do Koutů nad Desnou přijíždíme odpoledne a nemáme v plánu nic více, než dojít na turistickou chatu jménem Švýcarna. Sice víme o dost velkém převýšení, ale netušíme, nebo spíše si nejsme ochotni připustit, že výstup bude dost náročný. Hlavně proto, že na zádech poneseme věci na týden.

Kouty nad Desnou, železniční stanice

Železniční stanice v Koutech nad Desnou je konečná. Trať zde končí. Do Koutů nad Desnou nejezdí ČD, ale alternativní dopravce. Hned u nádraží je turistické rozcestí, na kterém se vydáváme po modré turistické značce směrem do centra Koutů nad Desnou, které je dvě stě metrů. Jdeme po hlavní a dost frekventované silnici.

Kouty nad Desnou, centrum, bus (560 m. n. m.)

Po pár minutách přicházíme k rozcestí, které nese honosný název Kouty nad Desnou, centrum, bus. Místu se říká centrum patrně pro to, že je zde křižovatka a hospoda.

Pokračujeme dále po modré a zelené turistické značce. Po chvilce opouštíme hlavní silnici. Nejprve jdeme po přilehlém parkovišti a poté přejdeme přes potok a zamíříme do lesa.

Areál Kouty, pohádkový les (565 m. n. m.)

Po asi deseti minutách přicházíme do lyžařského areálu v Koutech nad Desnou, který ožívá hlavně v zimě. Na jeho okraji je pohádkový les, který ocení hlavně nejmenší. Jsou zde různé dřevěné sochy pohádkových bytostí a také několik maket příbytků. Nalevo teče potok a přes něj vede most z parkoviště patřícímu k lyžařskému areálu v Koutech nad Desnou.

Všímám si, že nedaleká sedačková lanovka je v provozu a začínám zjišťovat z mapy, jestli by nám nepomohlo se s ní svézt. Jdu se dokonce i přes most podívat na informační cedule k pokladně lanovky. Zjišťuji, že lanovka nám k ničemu není.

Pokračujeme dále po modré a zelené turistické značce. Míjíme vypnutý vlek a po necelé čtvrt hodině přicházíme k rozcestí Areál kouty, lanovka.

Areál kouty, lanovka (588 m. n. m.)

Od pohádkového lesa jsme ušli 300 metrů a kousek od nás je dolní stanice lanovky vedoucí na Medvědí horu. Lanovku dobře znám, protože jsem zde byl v zimě lyžovat. Tentokrát je však léto. Pokračujeme dále po modré turistické značce a dokonce chvíli i klesáme. Dostaneme se zpět na úroveň hlavní asfaltové cesty, poté opět zahneme na louku a trochu stoupáme. Na louce nás značka vede pod dráty vysokého napětí. Po chvilce opět klesneme až k silnici a chvíli jdeme po ní.

Kouty nad Desnou (most, bus) (606 m. n. m.)

Pod dvaceti minutách chůze od posledního rozcestí procházíme kolem rozcestí Kouty nad Desnou (most, bus), kde se od nás odděluje modrá značka vedoucí na elektrárnu Dlouhé Stráně. My po zelené přejdeme přes potok a hned za mostem opouštíme hlavní asfaltovou silnici. Chvíli jdeme po vedlejší asfaltové cestě.

Ještě chvíli jdeme pohodovou cestou, až nás značka zavede na lesní cestu, kde začínáme stoupat.

Pod Hřbety (800 m. n. m.)

Po půl hodině stoupání přicházíme na rozcestí Pod Hřbety. Na rozcestníku přicházíme na asfaltovou cestu, kterou ale po pár metrech opouštíme. Rozcestník je umístěn na stromě a nepřipojuje se zde žádná turistická značka. Rozcestník nás informuje, že od posledního rozcestníku jsme ušli 2 kilometry a budeme pokračovat dále po zelené turistické značce jeden a půl kilometru na Petrovku a pět kilometru na Švýcárnu. Pokračujeme hned dále a po pár metrech opouštíme asfaltovou cestu a opět stoupáme lesem.

Petrovka (1044 m. n. m.)

Po něco málo přes půl hodiny stoupání přicházíme k rozcestí Petrovka. Na rozcestníku je informace, že 250 metrů na jihozápad je lovecká chata a vrchol Hřbety (1058 m. n. m.). Značka k nim však nevede. Na chvíli si odpočineme u nedalekého přístřešku a pokračuje dále po zelené turistické značce vedoucí lesní cestou směrem na rozcestí Kamzík.

Kamzík (1190 m. n. m.)

Rozcestí Kamzík je od rozcestí Petrovka vzdáleno jeden a půl kilometru a cesta nám trvá necelou půl hodinu. Připojuje se zde modrá turistická značka. Hned pokračujeme dále. Asi po třiceti metrech je po pravé straně vyhlídka na dolní přehradu přečerpávací elektrárnu Dlouhé Stráně, která je v údolí. Je vidět i vrchol Dlouhé Stráně a nedaleký Mravenečník. Na vrcholu Dlouhé Stráně se nachází horní přehrada přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně.

Slatě (1299 m. n. m.)

Dále pokračujeme již mírnějším stoupáním. Po půlhodině vcházíme do národní přírodní rezervace. Na cestě, po které jdeme jsou místy dřevěné lávky. Je zde turistické rozcestí Slatě. Připojuje se zde zprava červená turistická značka.

Švýcarna (1315 m. n. m.)

Švýcárna - Jeseníky

Obr. 1. Švýcárna – Jeseníky

Po pár minutách přicházíme na turistickou chatu Švýcarna, kde budeme ubytováni. Došli jsme tedy na místo. V nohách máme devět kilometrů a překonali jsme výškový rozdíl 755 metrů, což nebyl zrovna lehký výstup, zvláště s přihlédnutím k faktu, že jsme sebou nesli věci na týdenní pobyt.

článek je součástí seriálu: Švýcárna 2013

V srpnu roku 2013 jsem já, Jarda a Albert strávili týden na nejstarší turistické chatě v Jeseníkách a porozhlédli jsme se po okolí.