Výlet do města Zermatt

Další den se vypravíme do Zermattu, kam nemohou vozidla se spalovacím motorem a uděláme si okruh s vyhlídkou na symbol Švýcarska, na horu Matterhorn.

Další den se rozhodneme podívat do známého města Zermatt, po kterém je pojmenováno celé středisko a slovem Zermatt se také nepřesně někdy označuje celé údolí, kde se město Zermatt nachází. údolí se však jmenuje Mattertal. Zermatt je známým lyžařským i turistickým střediskem. Do samotného města Zermatt nesmí auta se spalovacím motorem, to ale trochu předbíhám.

Saas-Grund

Z našeho penzionu v Saas-Grund nasedáme do auta a z údolí Saas se přesouváme do údolí Mattertal. V údolí Saas projíždíme po hlavní cestě městečkem Saas-Balen a pokračujeme údolím dále až do města Stalden, kde se spojují údolí Saas a Mattertal. Ze Stalden se vydáváme jižně údolím Zermatt přes malé obce St. Niklaus a Randa do městečka Täsch.

Täsch

Täsch je nejjižnější město v údolí Mattertal, kam je možné dojet autem se spalovacím motorem. Do samotného Zermattu je vjezd vozidlům se spalovacím motorem zakázán. Tímhle způsobem je ve Švýcarsku chráněná příroda a švýcarské hory. Do města Täsch jsem jeli autem asi tři čtvrtě hodiny. Zaparkujeme zde na parkovišti auto a jdeme na nádraží zjišťovat podrobnosti o vlaku na trase TäschZermatt, což je v podstatě jediný způsob, jak se dostat do města Zermatt. Železnice mezi TäschZermatt je ozubená. Mezi těmito městy sice není příliš velké převýšení a zubačka by zde nebyla potřeba. Vlak ale pokračuje ze Zermattu dále až na vrchol Gornergrat, který má nadmořskou výšku 3135 m. n. m. a železniční stanice je na něm pod vrcholem ve výšce 3090 m. n. m.

Zákaz vjezdu pro vozidla se spalovacím motorem samozřejmě není absolutní. Výjimku mají třeba sanitky, hasiči, ale i autobusy městské hromadné dopravy. Pravda ale je, že běžný smrtelník se se spalovacím motorem do Zermattu nedostane.

Zubačka na trase Täsch - Zermatt, Švýcarsko

Obr. 1. Zubačka na trase Täsch – Zermatt, Švýcarsko

Vlaky jezdí co půl hodiny a bohužel zde již na rozdíl od údolí Saas-Grund nemáme vlaky a lanovky zdarma. S tím jsme ale počítali, nic takového nás nerozrušilo.

Zermatt (1.620 m. n. m.)

Vlak do Zermattu jede asi dvacet minut. Zermatt je plný elektromobilů a elektromobil je zde možné si objednat i jako taxi. Procházíme se „hlavní“ pěší zónou, přesněji ulicí Bahnhofstrasse, kolem které jsou typické alpské domy. Mezi domy na nás občas vykoukne vrchol hory Matterhorn, který sice se svou nadmořskou výškou 4478 m. n. m. není nejvyšší horou Švýcarska, je však velmi známou a slavnou horou a také je symbolem Švýcarska. Na Matterhorn jsou nejlepší výhledy vždy ráno a dopoledne. Hora, která nemá ve svém blízkém okolí podobně vysokou horu, začíná totiž obvykle přes den přitahovat mraky. Stejnou zkušenost jsme měli i my. Z města Zermatt nás totiž čeká okružní túra s výhledy na Matterhorn. Kromě Matterhornu a několika dalších „čtyř-tisícovek“ se v okolí města Zermatt nachází také horský masiv Monte Rosa jehož součástí je nejvyšší švýcarská hora Dufourspitze.

Matterhorn z Zermattu - Švýcarsko

Obr. 2. Matterhorn z Zermattu – Švýcarsko

Projedeme se „hlavním bulvárem“ a napojujeme se na červenou turistickou značku, ostatně jiné než červené jsou ve Švýcarsku spíše vzácností, která vede směrem k horské vesnici Zmutt. Od nádraží dle turistického rozcestníku trvá cesta do vesnice Zmutt jednu hodinu a dvacet minut. Po červené turistické značce opouštíme město a na alpských loukách začínáme stoupat. Podél naší cesty se na loukách nachází dřevěnice, které tvoří zajímavý kontrast k velkým a luxusním domům ve městech. Do vesnice Zmutt musíme vystoupat asi 300 výškových metrů o tom ale až v příštím díle. Z cesty sledujeme místní dominantu, vrchol Matterhorn.

Vozidlo ve městě Zermatt - Švýcarsko

Obr. 3. Vozidlo ve městě Zermatt – Švýcarsko

Fotogalerie

Fotografie ze Švýcarska si můžete prohlédnout v galerii Švýcarsko 2012.

článek je součástí seriálu: Švýcarsko 2012

V srpnu 2012 jsem se já (Radim) vydal se Štěpánem, Radkem a Honzou do "horské pevnosti", do Švýcarska. Cestou jsme si udělali zastávku i v Lichtenštejsnku.