Vesnice Sandend a exkurze v palírně whisky

Do města Portsoy dorazíme k večeru. Rozbalíme stan na pláži, kde i přespíme. Druhý den nás čeká exkurze v místní palírně whisky a poté nenáročná trasa podél útesů ke zřícenině hradu Findlater.

Sandend

Do vesnice Sandend dorazíme kolem sedmi hodin večer. Auto zaparkujeme mezi domy na ulici a vydáme se na písečnou pláž Sandend Bay beach nedaleko kempu Sandend Caravan Park. Hodláme zde rozbalit stan a přespat. Máme trochu obavy, aby nás přes noc nevyplavila voda v případě přílivu. Volíme místo co nejdále od hladiny, ještě sice na písku, ale hned před malým vrcholkem, na kterém je už zeleň.

Rybářská obec Sandend, Skotsko

Obr. 1. Rybářská obec Sandend, Skotsko

Rozbalíme stan a jdeme se vykoupat v Severním moři. Opět je to jen na pár minut, Severní moře rozhodně není teplé. Po vykoupání připravujeme večeři a dáme se na chvíli do řeči s místními, kteří si přišli na pláž, pár desítek metrů od nás, udělat oheň a posezení. Jsme na nejsevernějším místě, kam se podíváme na našem road tripu Skotskem. Zvláštní je, že ještě kolem 3/4 na 12 v noci je obloha trochu modrá a až před půlnocí se začnou objevovat první hvězdy. Den je zde opravdu dlouhý.

Glenglassaugh Distillery

Ráno po rychlé snídani balíme stan a vydáme se do nedaleké palírny whisky jménem Glenglassaugh Distillery, kde chceme absolvovat exkurzi. To se nám i podaří. Palírna spadá do nedalekého přístavního města Portsoy, leží však úplně mimo město.  Společně s námi se exkurze účastní ještě 4 další lidé, podle všeho jeden pár jsou Francouzi. Palírnou Glenglassaugh nás provází pohledná slečna, která nás seznamuje s technologii výroby a vše nám ukazuje na všech možných zařízeních. Palírna není v provozu celý rok a tak zrovna při naší návštěvě se zde nic nevyrábí. Palírna byla vlastně dlouhou dobu uzavřená a až nyní se při občasné výrobě někdy na chvíli otevře. Spíše by bylo štěstí (nebo smůla), kdyby jsem přišli a palírna byla v provozu.

Díky mé nepříliš dobré angličtině v kombinaci s pekelným skotským dialektem, kterým průvodkyně hovořila, jsem úplně vše, spíše většinu, nepochytil správně. Důležité věci mě ale neunikly. Průvodkyně nám vysvětluje, že hlavní rozlišení whisky je na sigle malt („jedno sladová“, možná by se spíše mělo říct „jedno druhová“) a blended (míchaná).

Návštěvní centrum palírny Glenglassaugh Distillery.

Obr. 2. Návštěvní centrum palírny Glenglassaugh Distillery.

malt znamená, že whisky je pálená jen z jednoho sladu, zjednodušeně řečeno z jednoho druhu obilí a v jedné pálenici. Naopak blended whisky je whisky smíchaná z více sladů a mohou se takto míchat whisky s více palíren.

Další věc, která mě trochu překvapuje je, že při výrobě některých whisky se na obilí před kvašením nechá několik hodin působit kouř. Zjednodušeně řečeno, obilí se vyudí. Tohle se ale nedělá u všech whisky.

Samotné kvašení u whisky netrvá příliš dlouho, obvykle jen pár dní, čímž by asi moravští „páliči“ domácí slivovice pohrdli. Kvalitu whisky určuje počet let, které whisky po destilaci stráví v sudu, jak se říká – „zraje“. Právě délka zrání v sudu určuje kolika-letá whisky je.

Palírna whisky Návštěvní centrum palírny Glenglassaugh Distillery - Skotsko

Obr. 3. Palírna whisky Glenglassaugh Distillery – Skotsko

Průvodkyně nám také sděluje fakta, kolik litrů ročně lihovar vyprodukuje. Tyto údaje jsem ale zapomněl.

Při exkurzi procházíme palírnou, prohlížíme si různé stroje, varné nádoby a také sudy. Čicháme k všelijakým vzorkům a na závěr máme v ceně degustaci 0.05l single malt whisky vyrobené právě zde. Můžeme si vybrat, jestli si dát sklenku whisky přímo na místě, nebo si vzít „driver pack“ (balíček pro řidiče), což znamená, že kdo nechce pít na místě, vezme si malou láhev a whisky ochutná jinde. Protože máme mezi sebou řidiče a před lihovarem na parkovišti zaparkované auto, nemůžeme všichni pít na místě. Volíme, částečně ze soucitu k našemu řidiči, že si všichni vezmeme balíček pro řidiče a zajedeme si whisky vychutnat na útesy, což spojíme i s krátkým výletem ke zřícenině Findlater Castle.

Degustační vzorek whisky vypálený v Glenglassaugh Distillery, Skotsko

Obr. 4. Degustační vzorek whisky vypálený v Glenglassaugh Distillery, Skotsko

V návštěvním centru palírny Glenglassaugh si můžeme kromě degustačního vzorku zdarma koupit také různé suvenýry, nebo i nějaké láhve whisky. Za zmínku stojí 51-letá whisky z roku 1963 za cenu 4999,99 Liber.

Já (Radim Dostál) u moře poblíž vesnice Sandend, Skotsko

Obr. 5. Já (Radim Dostál) na útesech poblíž vesnice Sandend, Skotsko

Po exkurzi nasedáme do auta a vracíme se zpět do vesnice Sandend. Auto necháme zaparkované poblíž přístavu a usedáme na skály u útesů poblíž přístavu. Otvíráme malé degustační lahvičky a při sledování mořských vln narážejících na skalní útesy popíjíme whisky z palírny Glenglassaugh.

článek je součástí seriálu: Road trip Skotskou vysočinou 2016

Začátkem srpna roku 2016 jsme já, Milan a Honza vyrazili na Skotskou vysočinu, kterou jsme celou projeli půjčeným autem.