Velká Hejšovina (Szczeliniec Wielki)

Protože skalních útvarů nemáme pořád dost, vydáváme se poslední den našeho pobytu do Polska prohlédnout si Stolové hory.

Karłów

Karłów je malá polská osada ve Stolových horách. Obec Karłów je vhodná jako výchozí bod pro výlet do Stolových hor. Do obce Karłów přijíždíme autem až kolem poledne. Auto necháme zaparkované za sedm Zlotých na jednom z placených parkovišť a vydáváme se do hor. Najdeme turistickou značku a po červené a žluté jdeme k horám. Chvíli jdeme po „kočičích hlavách“ a míjíme nejen několik málo obchůdků pro turisty, ale také nějaké stánky na ulici se suvenýry, nebo s různým jídlem. Převažuje zde tradiční polský oštěpek na mnoho způsobů.

Po deseti minutách přicházíme k turistickému rozcestí, což je jakýsi „oficiální vstup„ na nejvyšší vrchol Stolových hor, na vrchol Velká Hejšovina (Szczeliniec Wielki).

Rozcestí není nijak pojmenované. Je zde něco jako malý pomník, spíše pamětní kámen, na kterém je napsáno, že vybudování turistické trasy bylo za finančního přispění nějaké polsko-německé nadace. Dále zde jsou turistické rozcestníky, které nijak nepřipomínají ty české. Nechybí ani informační cedule. Bohužel je v polštině. Já sice polsky rozumím, ale jen mluvenému slovu. Psanému textu, jak si právě uvědomuji příliš nerozumím. Podle všeho by se mělo platit vstupné, ale zde to rozhodně není.

Projdeme bránou s nápisem vstup a začínáme stoupat po žluté turistické značce.

Po dalších deseti minutách prudkého stoupání přicházíme opět k nepojmenovanému turistickému rozcestí s modrou turistickou značkou. Vystoupali jsme po kamenných schodech u kterých bylo zábradlí, občas jsme také šli po dřevěných lávkách. Z obce Karłów jsme vzdáleni 20 minut chůze.

U rozcestí je první skalní útvar, u kterého dnes jsme. Skálu si vyfotíme a nijak se nezdržujeme.

Velká Hejšovina (Szczeliniec Wielki) (919 m. n. m.)

Asi po čtvrt hodině přicházíme na vrchol Velká Hejšovina, který se polsky řekne Szczeliniec Wielki. Je zde horská chata (schronisko) a vyhlídka, na které děláme několik fotek. Do chaty nejdeme. Zdržíme se asi jen na čtvrt hodiny a pokračujeme dále. Nyní nás čeká stezka mezi zajímavými skalními útvary a až zde na vrcholu platíme vstupné !!!.

Stolové hory

Obr. 1. Stolové hory

Procházíme mezi skalami, občas na nějakou i vylezeme a pak jsem na nějaké vyhlídce. Mnoho skaních útvarů má i své jméno o kterém nás společně s jeho číslem informuje cedule. Míjíme tak například:

a další.

Skalní útvar "Slon" - Stolové hory

Obr. 2. Skalní útvar „Slon“ – Stolové hory

A tak dále. Postupně začínáme klesat až dojdeme na rozcestí, kde jsme dnes začínali. Průchod placenou částí trasy nám zabral asi hodinu a půl.

Stolové hory

Obr. 3. Stolové hory

Karłów

Opět se tak dostáváme do obce Karłów, kde vyhledáme nějakou restauraci, ale před tím neodoláme pouličním prodejcům oštěpků. Poté už jen dojdeme na parkoviště a vracíme se.

Stolové hory se nacházejí na česko-polské hranici, s tím, že zajímavější část je v Polsku. Na české straně Stolových hor není nic zajímavého, jen pár malých výběžků.

Samotná trasa není nijak náročná, jen je nutné se připravit na chůzi po schůdcích, případně po žebřících. K tomu je důležité vhodná obuv.

článek je součástí seriálu: Provodov Šonov a okolí 2011

Na podzim roku 2011 jsme si zajeli na prodloužený víkend do Provodova Šonova a poznávali nedaleké Orlické hory, Broumovskou vrchovinu a Stolové hory..