Velký Rozsutec

V předposledním dni naší dovolené se rozhodneme vyjít na Velký Rozsutec. Velký Rozsutec je významný vrchol v pohoří Malé Fatry.

Loni Na loňské dovolené v pohoří Malá Fatra, nám nevyšel výšlap na Velký Rozsutec kvůli špatnému počasí. Nezbývá proto, než se vrátit na „místo činu“ a na Velký Rozsutec se letos podívat.

Ráno se svezeme dost plným autobusem do obce Štefánová. Obec Štefánová je nám již dobře známá z loňského výletu přes Horné Diery, Dolné Diery, Nové Diery a Malý Rozsutec při našem pobytu na Malé Fatře.

Štefánová

Chceme se posilnit pivem v nějaké restauraci, ale vypadá to, že jsme přijeli příliš brzo ráno. Všude je ještě zavřeno. Nakonec ale přece jenom jednu otevřenou restauraci přece jen najdeme. Ze Štefánové se vydáváme stoupáním po zelené turistické značce směrem na sedlo Medziholie. Po 35 minutách přicházíme k rozcestníku Šlahorka, kde si dáváme asi na 5 minut pauzu. Poté pokračujeme dále po zelené turistické značce a asi po 30 minutách stoupání přicházíme na rozcestí turistických značek sedlo Medziholie.

Sedlo Medziholie

Je zde poměrně dost lidí, kteří se opalují v trávě. Po levé ruce vidíme Velký Rozsutec. Zprava vede cesta ze Stohu. Za uplynulou hodinu chůze jsme překonali 500 výškových metrů. Za další necelou hodinu chůze překonáme dalších asi 420 výškových metrů.

Velký Rozsutec (1609 m.n.m.)

Po chvilce odpočinku se ze sedla Medziholie vydáváme po červené turistické značce na Velký Rozsutec. Nyní nás čeká velmi náročný výstup po řetězech a prudké stoupání. V mapě je uveden údaj 1hodina a 15 minut na vrchol. My přiházíme k rozcestí pod vrcholem za 48 minut. Z rozcestí je na vrchol Velkého Rozsutce kousek (asi 2 minuty). Zde se ale již objevují malé fronty na řetězy a žebříky, u kterých je nutno počkat až přejdou lidé z protisměru. Na vrcholu Velkého Rozsutce. Je krásný výhled všemi směry. Navíc jsme měli štěstí a opravdu nám vyšlo krásné a jasné počasí. Asi 20 minut zde odpočíváme, rozhlížíme se a fotografujeme, poté se vydáváme dále.

Já (Radim Dostál) na vrcholu Velký Rozsutec v pohoří Malá Fatra. v pozadí je Malý Rozsutec.

Na Velký Rozsutec jsem přišli z jihu a sejdeme z něj směrem na sever. Sejdeme na rozcestí pod vrcholem a vydáváme se po červené turistické značce na sedlo Medzirozsutce. Po pár minutách chůze nás zaujme po levé ruce vrchol skály, který není značen turistickou značkou, i když je lehce přístupný. Vydáváme se na něj a pořizujeme pár snímků. Vrchol patrně nemá žádné jméno, protože ani v mapě jeho název nenalézáme.

Vrchol Velký Rozsutec focený z nepojmenovaného vrcholu umístěného severně od Velkého Rozsutce.

Poté pokračujeme dále po červené turistické značce. Tentokrát velmi prudce klesáme. Za necelou 1 hodinu jsme na sedle Medzirozsutce. Podle mapy má cesta dolů trvat 45 minut, což asi odpovídá, protože my jsme se zdrželi na nepojmenovaném vrcholu. Ze sedla Medzirozsutce, které je umístěno mezi Velkým Rozsutcem a Malým Rozsutcem(1343 m.n.m.) se vydáváme mezi oběma Rozsutci po modré turistické značce směrem na Biely Potok. Na Malém Rozsutci jsme byli loni při výletu přes Horné Diery, Dolné Diery, Nové Diery a Malý Rozsutec.

Horné Diery

Po modré turistické značce se vydáváme na jedno z nejznámějších a nejkrásnějších míst Malé Fatry, na místo zvané Horné Diery. Po sedmi minutách přicházíme na rozcestí turistických značek Pod Tanečnicou, ze kterého pokračujeme dále po modré turistické značce na rozcestí Pod Pálenicou. Na rozcestí Pod Pálenicou jdeme 35 minut. Z rozcestí pokračujeme po modré turistické značce Podžiar. Cestou na Podžiar proházíme již zmiňovanými Hornými Dierami. V podstatě procházíme korytem potoka a míjíme při tom mnoho vodopádů. Cesta vede dost často po žebřících, nebo se jde s pomocí řetězů. Horné Diery, Dolné Diery i Nové Diery a Malý Rozsutec jsme navštívili loni. Po 40 minutách přicházíme na rozcestí turistických značek Podžiar.

Já (Radim Dostál) v Horných Dierách v pohoří Malá Fatra

Dolné Diery

V Podžiaru si dáme malou pauzu na občerstvení v kolibě. Poté se po modré turistické značce vydáváme na rozcestí Ostrvné. Cesta nám trvá 15 minut. Kdybychom na rozcestí Ostrvné šli po žluté turistické značce, prošli by jsme Nové Diery. Rozhodli jsme se ale Nové Diery nenavštívit, protože jsme je znali z minula a navíc se podle všeho začínala blížit bouřka a déšť. V každém případě pokud někdo na Nových Dierach nikdy nebyl, rozhodně mu doporučuji projít tuto trasu po žluté turistické značce. Z rozcestí Ostrvné pokračujeme stále podél potoka po modré turistické značce na Biely potok, kam docházíme po 15 minutách. V místní restauraci si pochutnáváme na haluškách a čekáme na autobus.

Autobus nás zaveze do kempu, kde se mě ten večer podaří (ne moji vinou, ale chybnou konstrukcí stanu) zlomit tyč stanu. Naštěstí reklamace dopadne dobře a výrobce stanu mi dá tyč novou. Tímto dnem se s Fatrou rozloučíme a druhý den ráno jedeme domů.

Po příjezdu domů se dovídáme z rádia, že další den zabil na Velkém Rozsutci blesk ženu, což nejen nám připomíná, že počasí se na horách nesmí podceňovat.

Výstup na Velký Rozsutec je poměrně náročný. Hlavně závěrečná část ze sedla Medziholie, je náročná nejen díky prudkému stoupání, ale i nutnosti přidržování se řetězů. Pro středně zdatného turistu by ale Velký Rozsutec neměl být problém. Na sever od Velkého Rozsutce vede cesta na Biely Potok, která prochází přes Horné Diery, Dolné Diery a Nové Diery, které by podle mě, měl každý návštěvník Malé Fatry vidět.

článek je součástí seriálu: Velká Fatra 2006

V červenci roku 2006 jsme se já, Jarda, Albert (Lukáš) a Pepíček (Petr) rozhodli přejít hřeben Velké Fatry.