Urquhart Castle a Drumnadrochit

Jako by jsme snad toho dráždění Lochnesské příšery narušováním jejího teritoria neměli dost. Jak jinak vysvětlit, že se rozhodneme přespat ve stanu pár desítek metrů od hladiny jezera Loch Ness? Poté si ještě prohlédneme hrad Urquhart Castle, který se nachází rovněž na břehu jezera a nakonec navštívíme Drumnadrochit, neoficiální Loch Ness centrum.

Fort Augustus

Vykoupáni v jezeře Loch Ness usedáme do auta a po silnici A82 se vydáváme směrem na Inverness hledat vhodné místo k přespání. Jsme trochu smutní. Symbol jezera a částečně i celého Skotska, Lochnesskou příšeru, jsme nespatřili. Ještě ale není všem dnům konec. Kousek od jezera strávíme celou noc a kolem jezera se budeme pohybovat i další den.

Po pár minutách jízdy nacházíme malé odstavné parkoviště s malým pláckem vhodným pro stan. Místo je vhodné pro nouzový přístřešek, o tom svědčí i fakt, že se večer kousek od nás objeví další stan. Místo se nachází asi 20 metrů od břehu jezera Loch Ness, ke kterému by bylo nutné se prodrat houštím.

Hned když vylezeme z auta, tak se nás vrhnou midges, správně česky Pakomárec skotský. Tihle malí komáři žijící převážně ve Skotsku se vyskytují v hejnech a ve velkém množství bodají své oběti. Rychle mě napadlo přirovnání k piraním, také útočí na svou oběť v hejnu. Jen midges nezpůsobí tak velká zranění, způsobí obyčejné bodnutí komárem a také neútočí ve vodě, ale ve vzduchu. Jinak je, myslím si, přirovnání přesné. A nejhorší je, že jsou snad úplně imunní vůči repelentu. Měli jsme vlastně štěstí. Naše setkání s midges bylo po celou dobu pobytu ve Skotsku jen tento večer u břehu Loch Ness. Midges se jinak vyskytují v podstatě v celém Skotsku, hlavně v oblasti Skotské vysočiny (Highlands). Vchod do stanu jsme nenechávali ani na chvíli otevřený a tak se nám podařilo vytvořit ve stanu bezpečné útočiště před touto havětí.

Ráno už nebylo po komárech slechu ani dechu, sbalili jsme stan a vydali se autem dále po silnici A82.

Urquhart Castle

Po chvilce jízdy míjíme hrad Urquhart Castle, který se nachází mezi cestou A82 a jezerem Loch Ness. Pro návštěvníky hradu je k dispozici parkoviště, kde i my zaparkujeme. Je brzo ráno, ještě není ani 8 hodin. Parkoviště je prázdné, nikdo tu není a hrad je ještě zavřený. Přes zídku a v místech, kde nám to keře dovolí si prohlížíme a fotíme hrad. Po chvilce přijíždí někdo, kdo má s hradem něco společného, protože má klíče od branky, za kterou se v případě, že hrad je otevřen, dostane už jen platící návštěvník. Zavolá na nás, aby jsme slezli ze zídky, na které někteří z nás stojí, když se fotí.

Urquhart Castle - Skotsko

Obr. 1. Urquhart Castle – Skotsko

Urquhart Castle je hrad ze 13. století a ve 14. století sehrál svou roli ve Válce o Skotskou nezávislost. Později sloužil jako královský hrad.

Vše je zavřené, není zde v podstatě co dělat, usedáme do auta a vyrážíme dále.

Drumnadrochit

Asi po dvou kilometrech jízdy přijíždíme k vesnici Drumnadrochit, která je podle turistického průvodce centrum výzkumu Lochnesské příšery. V podstatě nezbývá než konstatovat, že vesnice je spíše turistické lákadlo a nic nějak extra zajímavého, kromě muzea Lochnesské příšery, zde není. Paradoxní také je, že vesnice Drumnadrochit se nenachází přímo na březích jezera Loch Ness, ale asi dva kilometry od něj.

Náměstí v Drumnadrochit, Skotsko

Obr. 2. Náměstí v Drumnadrochit, Skotsko

Z informačních cedulí pro turisty se dovídáme, že v těchto místech před tisíci lety ustupoval Vikingský princ Monie před Skoty, kteří jej pronásledovali. Zemřel ve vedlejší vesnici Carrimony. Po jeho stopách vede jedna z turistických tras.

Navštívíme obchůdek se suvenýry, kde konečně spatříme Lochnesskou příšeru, ve vodě jsme jí bohužel nespatřili, tak alespoň v obchodě. Je zde mnoho příšer, nejen jedna. Lochnesska je zde ve formě plyšové, gumové, nafukovací, keramické, jako „magnetek“ na ledničku, plakát na zeď, na obrázku, na triku, no prostě jak jsi kdo vybere. V jiném obchodě také koupíme pohledy a ty rovnou pošleme.

Ještě se vypravíme k muzeu Lochnesské příšery, které se ve vesnici nachází.

The Loch Ness Monster Exhibition Centre

Do muzea jsme sice nešli, neměli jsme moc času, ale dle turistického průvodce se nejedná o muzeum obsahující pseudodůkazy o existenci Lochnesské příšery. Jedná se o seriózní a vědecký pohled na věc a k existenci nějakého záhadného tvora se staví spíše skepticky.

The Loch Ness monster exhibition centre ve vesnici Drumnadrochit, Skotsko

Obr. 3. The Loch Ness monster exhibition centre ve vesnici Drumnadrochit, Skotsko

Na ceduli před muzeem jsou popisovány legendy o něčem záhadném z jezera a také je zde položená řečnická otázka, zda je možné, aby zde nějaké prehistorické zvíře přežilo dobu ledovou. Někteří lidé se totiž Lochnesskou příšeru považují za druhohorního ještěra, který v jezeře přežil.

Nasedneme do auta pokračujeme dále po cestě A82 do Inverness, kde dokoupíme další zásoby potravin.

článek je součástí seriálu: Road trip Skotskou vysočinou 2016

Začátkem srpna roku 2016 jsme já, Milan a Honza vyrazili na Skotskou vysočinu, kterou jsme celou projeli půjčeným autem.