Sevastopol a antické město Chersonesos

V dalším dílu nás Ondra provede přístavním městem Sevastopol a antickým městem Chersonesos.

Hodnotili 2 lidé

Tentokrát máme naplánovanou prohlídku přístavního města Sevastopol. Centrum je velmi čisté a udržované, jak se na hrdé sídlo námořní flotily patří. Dříve sem byl ze strategických důvodů zakázán vstup cizincům. Dokonce i místní obyvatelé museli mít speciální propustku. Dnes město z části žije z cestovního ruchu a své bývalé slávy. Podstatná část zdejšího dění se ale pořád točí okolo námořnictva. Na ulicích tu kromě turistů běžně potkáte jak obyčejné námořníky, tak i důstojníky v přezdobených mundúrech.

Námořní ruch v centru Sevastopolu

Obr. 1. Námořní ruch v centru Sevastopolu

My jsme si hned vyrazili na vyjížďku přístavem. To se dá zařídit jednoduše, stačí se domluvit s jedním z mnoha naháněčů na místním nábřeží. Cena za krátkou plavbu na malém člunu se v roce 2011 pohybovali kolem 50 UAH na osobu. Kapitánem naší lodi a zároveň průvodcem je vysloužilý sovětský námořník. Plujeme různými zátokami a posloucháme výklad o historii Sevastopolu, hlavně o krymské válce, kdy zde byla potopena celá ruská flotila. Projíždíme kolem památníku potopených lodí a konečně se dostáváme mezi ruská válečná plavidla. Máme smůlu, kromě pár křižníků tu zrovna jsou většinou jen podpůrná plavidla jako třeba plovoucí nemocnice. Díky příjmům z cestovního ruchu se dnes dá dostat i tam, kam dřív jen tak někoho nepustili. Pouze jedna zátoka je uzavřená a hlídá ji loď, ze které nás sleduje strážce se samopalem.

Jsme opět na pevnině a vyrážíme do města koupit suvenýry. Sortiment není moc originální. Prodávají to samé jako na všech plážích od Barcelony po Dubrovnik a bůhvíkam ještě. Přehršel triček, ručníků a keramických cetek. Nechybí ani nafukovací lehátka a podobné věci.. Nakonec neodolám a kupuji si originál námořnické tričko za přemrštěných 70 UAH.

Čas běží a slavné panorama bitvy u Sevastopolu, ve které bojoval i Lev Tolstoj, bohužel navštívit nestíháme. Sice vidíme jeho budovu, ale je to na kopci daleko od moře. Tak snad někdy příště.

Antický Chersonesos

Chrám sv. Vladimíra v Chersonesu

Obr. 2. Chrám sv. Vladimíra v Chersonesu

Přesunujeme se kousek severněji do části města zvané Chersonesos. Což je původně antické město z doby, kdy krymské pobřeží ovládali Řekové. Do dnešní doby z něho zbyly jen vykopávky. Pro místní to tady má ještě jeden zvláštní význam, protože zde roku 988 přijal kníže Vladimír křest. Tímto aktem se oficiálně začalo šířit křesťanství na Rusi. Stojí tu chrám sv. Vladimíra, kam přijíždí spousta poutníků.

U brány mi naneštěstí neuvěřili, že jsem rus. Takže platím plné vstupné pro cizince. Mají tu totiž dvojí ceny. Chrám je moc pěkný, ale na historickou památku bych nedával nová plastová okna. Vykopávky nám ve vedru moc neříkají a tak radši jdeme k moři. Celý areál se přímo u moře. Je tu i neupravená pláž, ke které se musí sejít po schodech z útesu ale i tak je to vítané zchlazení v místním horku. Stejný názor má i většina ostatních turistů a tak je tu brzy hlava na hlavě.

Antické vykopávky v Chersonesu

Obr. 3. Antické vykopávky v Chersonesu

Návštěvu Sevastopolu završujeme ještě nákupem v supermarketu na okraji města. Je to poprvé, co jsme na Ukrajině narazili na opravdu velké nákupní středisko. Nabídka je ale v ryze lokálním stylu. Jen pro vodku tady mají vyhrazenou celou uličku! To nás motivuje k nákupu zásob na další dny. Tím se loučíme se Sevastopolem a odjíždíme dál.

článek je součástí seriálu: Putování po Krymu

Zážitky Ondřeje z pozoruhodného polostrova Krym na Ukrajině. Seriál popisuje dobu a také byl psán v době, kdy Krym nebyl okupován Ruskem.