První dva dny v horách – Rifugio Vittorio Sella a Rifugio Chabod

Během prvních dvou dnů vylezeme 3x 750 výškových metrů nahoru a 2x 750 metrů dolů. Vystoupáme na chatu Vittorio Sella a podíváme se na ledovec pod Gran Serra. Další den nás čeká cesta přes 3 sedla: Lauson, Ibex, Colli Gran Neyron - Ovest až dorazíme na chatu Chabod.

Během prvních dvou dnů vylezeme 3x 750 výškových metrů nahoru a 2x 750 metrů dolů a u chaty Vittorio Sella si uděláme malou odbočku směrem k ledovci bez batohů. Neseme v batozích jen spacák bez karimatky a bez stanu, zato neseme mačky, cepíny, helmy, karabiny a lano. Jídlo přiměřeně na týden s tím, že budeme jíst spíše na chatách.

Prvních 750 metrů převýšení

Cesta do Rifugia Vittorio Sella má trvat dvě a půl hodiny. Je to 750 metrů převýšení. Tam chceme odložit batohy a jít ještě v rámci aklimatizace směrem na horu Gran Serra (3 552 m. n. m.). Zítra totiž půjdeme přes dvě třítisícová sedla, takže to bude náročné. Zároveň chceme natrénovat chození po ledovci a záchranu při pádu do trhliny.

Do chaty dorážíme v půl jedné. Cestou nás předcházejí davy, protože všichni jdou na lehko s malými batůžky. Ubytujeme se za 11 eur v místnosti pro 13 lidí a jdeme se najíst. Dávám si králíka na houbách s polentou za 13 eur a čaj za 2 a půl eura a H si dává klobásky v omáčce s polentou za 12 a půl eura a pivo za 5 eur.

Ledovec pod Gran Serra

Odpoledne jdeme bez batohů směrem na ledovec. Nejprve nezabočíme za mostíkem doprava, ale pokračujeme po špatné cestičce a pak to musíme krosnout horem na tu správnou cestu kolem ovcí s jehňaty. Až na ledovec bohužel nedojdeme a v půl páté to otáčíme zpět do chaty. Tam si čteme a bavíme se anglicky s párem mladých Britů, kteří s námi bydlí na pokoji (jsme tu jen čtyři).

Cesta k ledovci pod Gran Serra

Obr. 1. Cesta k ledovci pod Gran Serra

Rifugio Vittorio Sella

V půl osmé je večeře, ale do hospody přijdeme už v sedm a chceme svařák a čaj. Nejdřív to vypadá, že hospoda před večeří vůbec nefunguje, ale pak nám to přinesou. Večeře na horských chatách mívá tři až čtyři chody. Nejprve si můžete vybrat mezi polévkou a těstovinami jako předkrm a pak se servíruje hlavní jídlo (maso se zeleninou či brambory) a pak moučník nebo dva (kompot nebo sladkost nebo sýr).

Obr. 2. Rifugio Vittorio Sella

My jsme si dali jen těstoviny bolognese. Byly al dente a trochu plavaly v oleji, ale jinak dobré. Ostatní chody jsme nechtěli, protože ti, co je mají, zaplatí i s ubytováním 41 eur a strašně se přežerou, a to my nechceme. Dáme si ještě jeden svařák a mátový čaj a jdeme spát. Záchody jsou tu turecké a sprcha na žetony. V umyvadle je jen studená voda.

Cesta přes tři sedla

Dnes půjdeme do chaty Chabod. Snídaně v půl sedmé není nic moc. Jen oschlý bílý chleba s máslem a marmeládou a čaj. Ještě je tu müsli s mlékem, ale to nejíme.

Sedlo Lauson

Vyrážíme v 8 h. Během dvou kilometrů vystoupáme 750 výškových metrů do sedla Lauson. Stoupáme za deště a sněhu, ale v půl jedenácté jsme nahoře a na druhé straně se to zlepší a jen co trochu klesneme, už je zase sluníčko. Předbíháme se s britským párem. Jsou dost otužilí, protože už mají kraťasy a já jsem pořád v bundě. Paní má dokonce krátkou sukýnku. Oni pak pokračují údolím dolů, a my odbočíme směrem do dalšího sedla k chatě Chabod.

Capra Ibex

Nedaleko za rozcestím je útulna. Jsme tu kolem poledne a já chvíli přemýšlím, že bychom tu mohli zůstat, ale je přece jen ještě brzy. Všude se tu pasou domestikovaní kozorožci alpští (Capra ibex). Někteří mají na krku značky. Národní park byl prý zpočátku založen proto, aby tato zvířata ochránil před vyhubením. Pasou se u cesty a turisté jim nevadí. Mají dlouhé rohy, kterými se občas drbou na zádech. Později jsme viděli pravé divoké kozorožce.

Colli Gran Neyron – Ovest

Druhá sedmistovka nahoru je mnohem těžší. Jde se po kamenech a na konci se leze po čtyřech po kamenné suti. Pak se jde přes sníh a nakonec žebříky a lana strmě nahoru. Do sedla dorážíme v půl páté. Pak už jen klesáme až do půl sedmé. Dorážíme do chaty Chabod.

Colli Gran Neyron - Ovest

Obr. 3. Colli Gran Neyron – Ovest

Chata Chabod

Večeři už nestíháme objednat, a tak vaříme. Noc je tu za 20 eur a se snídaní 28 eur. Sprcha 3 eura. Moc příjemní tu nejsou. Je to soukromá chata. Tato chata je východiskem na Gran Paradiso, takže tu asi mají vždy dost hostů, aniž by se nějak zvlášť museli snažit. Přistavují tu další část budovy. Jdeme spát krátce po ostatních, kteří vstávají kolem čtvrté ráno. H. se jde kolem páté ráno podívat, jak nahoru stoupají skupiny s čelovkami a později mizí za obzorem.

článek je součástí seriálu: Severní Itálie - Gran Paradiso 2014

V srpnu 2014 navštívili Honza s Lenkou hory na severu Itálie. Cílem výletu bylo vylézt alespoň jednu čtyřtisícovku, ale zároveň hodně odpočívat a vydatně jíst.