Přes Gruň na Lysou Horu

V září roku 2006 jsme s Jardou navštívili Beskydy, přešli hřeben Grůň a došli na Lysou horu. v článku popíšu jednu z opomíjených cest na nejvyšší horu Beskyd z východu. Jedná se o zajímavou alternatívu oproti velmi známé cesty z Ostravice.

V září roku 2006 jsme se rozhodli s Jardou přejít z Gruně na Lysou horu. Naše trasa začíná na Starých Hamrech, autobusové zastávce Staré Hamry, Černá. Hned u autobusové zastávky začíná modrá turistická značka.

Gruň

Po asi 25 minutém stoupání lesem se dostáváme na louku, kde se vydáváme doleva a pokračujeme po modré turistické značce kolem osady, která je v mapě pojmenována jako Školeny. Osadu tvoří jen pár domků. Za osadou jsme asi po 10 minutách a za dalších 10 minut přicházíme na rozcestí modré a žluté turistické značky jménem Janikula. Vydáváme se po žluté turistické značce směrem na Gruň. Před obcí Gruň se střetáváme s asfaltovou silnicí ze Starých Hamrů a zelenou turistickou značkou. Procházíme obcí Gruň, ve které je mimo jiné restaurace a stanice horské služby. Na konci obce Gruň je dřevěný kostel.

Ne úplně na samém konci obce, ale spíše u konce za kostelem je rozcestí zelené a žluté turistické značky jménem Gruň, Kozlena. na rozcestí jsme došli asi 1hodinu a 20 minut od začátku naší trasy v Černé. Žlutá turistická značka vede na Bílý Kříž. My pokračujeme mírním klesáním po zelené turistické značce, čímž se vydáváme Poledňanu, kde jsme asi po 20 minutách. Poledňana je pojmenována podle potoka, který údolím protéká. Podle rozcestníku jsme od Grůně ušli 1,5 kilometru. Poledňana je rozcestí žluté se zelenou turistickou značkou. Vydáváme se po žluté turistické značce na Těšinoky. Těšinoky jsou podle rozcestníku turistických značek od Poledňany dva a půl kilometru a cesta mírným klesáním nám trvá asi 25 minut.

U Těšinok je rozcestí žluté, zelené a modré turistické značky. My se vydáváme po zelené turistické značce směrem na Vyšní Mohelnice. Od rozcestí začínáme po delší době stoupat (od Grůně klesáme). Přímo až do obce Vyšní Mohelnice nedojdeme, na samém začátku obce asi po 25 minutách chůze mírným stoupáním potkáváme červenou turistickou značku, která se se zelenou podle mapy střetává v obci Vyšní Mohelnice. Vydáváme se po červené turistické značce, která nás zavede až na Lysou horu.

Lysá hora (1323 m.n.m.)

Po červené turistické značce přece jen procházíme kolem malé skupiny domků z Vyšní Mohelnice a hned za koncem obce začínáme stoupat z východu směrem na Lysou horu. Asi po jedné a čtvrt hodině nás červená turistická značka přivede na vrchol Zimný (1080 m.n.m.) a po dalších 10 minutách přicházíme na vrchol Lysé hory.

Já cestou na Lysou horu. V pozadí nalevo je Zimný, vpravo Lysá hora.

Obr. 1. Já cestou na Lysou horu. V pozadí nalevo je Zimný, vpravo Lysá hora.

Na Lysé hoře je tento den mimořádně plno. V restauraci (samoobslužné) se stojí ve frontě přes 20 minut, venku je spousta lidí, dost nezvyklé množství na vrchol Lysé hory. Je vidět, že je dnes velmi teplé počasí.

Jako cestu zpět z Lysé hory volíme „klasickou“ cestu Lysá hora <-> Ostravice, kterou se na Lysou horu dostává většina turistů. Z vrcholu pokračujeme po červené turistické značce kde po pěti minutách přicházíme na rozcestí červené a modré turistické značky. Jdeme dále po červené a míjíme pomník obětem Lysé hory, který připomíná, že i tak neextrémní, mírumilovné a mírné hory jako jsou Beskydy jsou nebezpečné. Po dalších 30 minutách klesání přicházíme k rozcestí červené, žluté a zelené turistické značky. U rozcestí je malý dřevěný přístřešek, který slouží jako odpočívadlo pro turisty. Usedáme na chvíli na dřevěné lavice pod přístřeškem a odpočíváme.

Pokračujeme dalších 17 minut klesáním po červené turistické značce k rozcestí Butořanka. Po cestě na Butořanku míjíme malou chatovou osadu. Na Butořance je možné odbočit na modrou turistickou značku, která nás po delší cestě dovede rovněž do Ostravice. My ale jdeme po červené turistické značce do Ostravice. Asi 100 metrů od Butořanky je pramen pitné vody. Od pramene pitné vody vede až do Ostravice červená turistická značka po asfaltové cestě.

Na Lysou horu nevede jen jedna cesta z Ostravice. Ostatní cesty existují a jsou trochu opomíjené. Popisovaná trasa vede východní části Beskyd, ze Starých Hamer, přes Gruň, údolím potoka Poledňany přes Vyšní Mohelnice. Trasa není myslím nijak náročná, i když oproti „tradiční cestě“ z Ostravice je delší.

• Dotaz

• SEDA
  • 10.07.2007 | 8:38

Jak je to daleko z Grune na Lysou Horu? Aspon priblizne, nikde jsem se to tady nedocetl a je fakt, ze z Grune jsem vzdy sel jen na Bily Kriz

• >> Dotaz

• Radim
  • 24.07.2007 | 21:40

To už si dnes bohužel přesně nevzpomínám. Když tak ale jezdím s pravítkem na mapě a násobím měřítkem, vychází mi přibližně necelých 10 kilometrů. K tomu ještě cesta na Grůň ze Starých Hamer(asi 5 kilometrů) a cesta z Lysé Hory někam dolů, nejspíše na Ostravici.

• Grun -> Lysa

• wilda
  • 28.08.2008 | 13:26

diky za tip na vylet ;-)