Petrovy kameny

Z Vysoké hole začínáme klesat kolem Petrových kamenů na Ovčárnu a dále pokračujeme na Švýcárnu. Pojďme se podívat blíže na zajímavý skalní útvar jménem Petrovy kameny.

Vysoká hole (1462 m. n. m.)

Na vrcholu chvíli čekám na opozdilého Jardu a po chvilce společného odpočinku pokračujeme dále po červené turistické značce. Vidíme vysílač na Pradědu a také Petrovy kameny.

Petrovy kameny (1438 m. n. m.)

K Petrovým kamenům se přiblížíme asi tak na vzdálenost 300 metrů. K samotným Petrovým kamenům nejdeme, cesta k nim nevede a je na ně zakázán vstup. O zákazu vstupu jsme upozorněni cedulí, která je v místech, kde jsou Petrovy kameny nejblíže k cestě s turistickou značkou.

Petrovy kameny jsou skupina skal z břidlic a rul. Jak se dovídáme z informační cedule, žijí zde některé zvláštní organismy, které nežijí nikde jinde na světe a pamatují ještě mamuty a srstnaté nosorožce. Tedy ne přímo ty organismy co tam žijí, ale jejich předci. Jde především o rostliny, které zde přežívají od poslední doby ledové, tedy asi 12000 let. Což je samozřejmě úctyhodná doba. Krom těchto rostlin zde žijí také vzácní brouci a motýli.

Petrovy kameny - Jeseníky

Obr. 1. Petrovy kameny – Jeseníky

Dle wikipedie jsou Petrovy kameny skalní útvar, který je vysoký 7 metrů a šířka dosahuje 25 metrů. Ony vzácné rostliny, které pamatují mamuty budou pravděpodobně endemické rosliny zvonek jesenický a lipnice jesenická, které existují jen v několika málo ostrůvcích právě pod Petrovými kameny.

Petrovy kameny jsou třetím nejvyšším vrcholem Jeseníků, hned po Pradědu a Vysoké holi. Skalní útvar na vrcholu dodává vrcholku jakýsi magický dojem. Možná proto byly Petrovy kameny v 17. století považovány za místo, kde se scházejí čarodějnice a setkávají se zde při svých rituálech s ďáblem. V monstrózním inkvizičním procesu, který probíhal v 17. století na Jesenicku byly domnělé čarodějnice a čarodějové mučením usvědčováni z toho, že právě na Petrových kamenech se účastnili temných rituálů. O řádění inkvizice na Jesenicku natočil Otakar Vávra skvělý film Kladivo na čarodějnice, kde je o Petrových kamenech mnohokrát zmínka.

Petrovy kameny - Jeseníky

Obr. 2. Petrovy kameny – Jeseníky

Od informační cedule, kde jsme k Petrovým kamenům nejblíže, začínáme klesat.

Nad Ovčárnou (1370 m. n. m.)

Jeden a půl kilometru z Vysoké hole jdeme asi 25 minut. Na rozcestí se k nám zprav připojuje modrá a žlutá turistická značka. Modrá vede naučnou stezkou Velkou kotlinou do Karlova. Nezdržujeme se a pokračujeme dále po červené turistické značce klesáním.

Ovčarna chata bus (1305 m. n. m.)

Po deseti minutách jsme na Ovčárně. Opět se zchladíme u piva a pokračujeme dále až na Švýcárnu. Postupně míjíme rozcestí U Barborky, Pod Pradědem, Praděd – rozcestí a Švýcárna. Cesta na Švýcárnu trvá méně než hodinu a tři čtvrtě.

Další den nás čekají vodopády Bílé Opavy.

článek je součástí seriálu: Švýcárna 2013

V srpnu roku 2013 jsem já, Jarda a Albert strávili týden na nejstarší turistické chatě v Jeseníkách a porozhlédli jsme se po okolí.