Okruh z Pece pod Sněžkou přes Růžohorky a Velkou Úpu

Poslední den našeho pobytu v krkonoších se vydáváme na nenáročný odpočinkový okruh z Pece pod Sněžkou, přes chatu Růžohorky do Velké Úpy a opět do Pece pod Sněžkou..

Pec pod Sněžkou

První část našeho dnešního okruhu začíná stejně jako výstup na vrchol Sněžka. Nejprve projdeme od místa, kde jsme ubytováni až k pizzerii. Jdeme tentokrát po značce, což znamená, že za konečnou autobusů u hotelu Hvězda zahýbáme po asfaltovém chodníku doleva a chvíli stoupáme abychom opět klesali. Růžohorky jsou od nás po zelené turistické značce 3 kilometry. Po deseti minutách přicházíme k pizzerii a na parkovišti za ní zahýbáme doprava přes potok Úpa, za kterým začneme stoupat do lesa. Kousek proti proudu se podle mapy do potoku Úpa vlévá Růžový potok.

Rozcestí pod Větrníkem (920 m. n. m.)

Od pizzerie k rozcestí pod Větrníkem stoupáme místy prudce asi čtvrt hodiny. Ušli jsme z Pece pod Sněžkou 1 kilometr, na Růžohorky nám zbývají dva kilometry.

Lovecké chaty Růžohorky, bílý kámen

U Lovecké chaty Růžohorky jsme od Rozcestí pod Větrníkem za půl hodiny. Pokračujeme dále po zelené turistické značce a míjíme horské hospodářství Děčínská bouda. Opět, tak jako před dvěma dny, jsou i dnes zvířata venku na pastvě. Po pár minutách přicházíme k chatě Růžohorky.

Výhled na Studniční horu cestou na chatu Růžohorky - Krkonoše

Obr. 1. Výhled na Studniční horu cestou na chatu Růžohorky – Krkonoše

Růžohorky (1251 m. n. m. )

V restauraci chaty Růžohorky se zdržíme asi hodinu a pokračujeme dál. Tentokrát ale na rozdíl od výstupu na Sněžku odbočujeme doprava (z pohledu směru, ze kterého jsme přišli). Pokračujeme po zelené a žluté značce směrem na Portášovy boudy. Zajímavé je, že Portášovy boudy jsou po zelené turistické značce 2 kilometry, po žluté jen kilometr a osmset metrů, i když zelená se žlutou turistickou značkou jdou po stejné trase. Zatím co jsme byli v restauraci, začalo dost foukat.

Nad Portášovými boudami – rozcestí

Po čtvrt hodině mírného klesání po asfaltové cestě přicházíme k rozcestí Nad Portášovými boudami. Od Růžohorek jsme ušli jeden kilometr. Můžeme sice pokračovat po zelené, nebo žluté turistické značce na Portášovy boudy, my se ale rozhodneme zahnout doprava po žluté turistické značce směrem na Velkou Úpu. Zajímaví je, že jsou zde 3 směry, kterými se dá jít po žluté turistické značce. Směrem na Portášovy boudy, směrem na Růžohorky, ze kterého jsme přišli a směrem k obci Velká Úpa. Zahýbáme doprava a opouštíme asfaltovou cestu.

Po více než dvaceti minutách klesání přicházíme k asfaltové cestě. Jsou zde lavičky na sezení a také naučné cedule o těžbě dřeva. Kousek od naučné cedule se nachází dřevěný rozcestník s cedulemi. Nejedná se ale o klasický rozcestník turistických značek. Jen dřevěné cedule ukazující směr. Podle rozcestníku je Velká Úpa vzdálená jeden a půl kilometru. Pokračujeme dále lesní cestou a asfaltovou cestu, kterou jsme překřížili necháváme za sebou.

Velká Úpa

Po dalších 20ti minutách scházíme do obce Velká Úpa. Sešli jsme kolem dřevěného domu a ocitáme se na hlavní asfaltové cestě, která vede do Pece pod Sněžkou. Na asfaltové cestě se vydáváme nejprve doleva (Pec pod Sněžkou je napravo) , protože jdeme doprovodit Pepíčka na autobus, kterým odjíždí. Po pěti minutách chůze míjíme most, který vede přes řeku, kterou máme po pravé ruce. Ukazuje se, že turistická trasa do Pece pod Sněžkou nepovede po asfaltové cestě, ale přes tento most a po druhé straně řeky Úpa.

Až Pepíček odjel autobusem, přicházíme k mostu, přejdeme jej a přicházíme k rozcestí turistických značek Javoří mlýn.

Javoří mlýn

Z rozcestí Javoří mlýn je to 2 kilometry do Pece pod Sněžkou, náměstí. Cesta povede v podstatě po rovině, rovnoběžně s řekou Úpa a silnicí. Po dvacetipěti minutách přecházíme opět potok zpět na asfaltovou cestu a jsme v obci Pec pod Sněžkou.

Další den dopoledně jedeme domů a tím náš pobyt v Krkonoších končí.

článek je součástí seriálu: Krkonoše 2008

Čtyř denní pobyt v Peci pod Sněžkou a výlety do okolí. Akce se účastnilo 12 lidí.