Naučná stezka Bílá Opava I

Další den dopoledne se vydáváme na vodopády Bílé Opavy. Tento díl popisuje cestu na Barborku a začátek naučné stezky.

Ze Švýcárny vycházíme před tři čtvrtě na deset. Dnes máme v plánu zajít se podívat na vodopády Bílé Opavy a jít kolem nich z vrchu, Tedy z chaty Barborka do Karlovy Studánky.

Ze Švýcárny postupujeme stejnou cestou jako včera směrem k Pradědu rozcestí. Jdeme po asfaltové cestě, po které nás vede červená turistická značka. Jdeme po naučné stezce Se skřítkem okolím Pradědu.

Praděd – rozcestí (1420 m. n. m.)

U Pradědu rozcestí jsme asi po půl hodině. Nalevo můžeme jít na Praděd, nebo zahnout doleva po asfaltové cestě směrem na Ovčárnu, což je i náš případ.

Pod Pradědem (1410 m. n. m.)

Po asi pěti minutách přicházíme k rozcestí Pod Pradědem a dále pokračujeme po asfaltové cestě. V protisměru nás míjejí davy turistů stoupajících na Praděd.

U Barborky (1310 m. n. m.)

Po necelé čtvrt hodině přicházíme k rozcestí U Barborky, na kterém odbočíme z hlavní cesty mezi Ovčárnou a Pradědem. K chatě Barborka, která je od nás vzdálená půl kilometru, nás povede modrá turistická značka, po které budeme pokračovat i k vodopádům Bílé Opavy.

Vrchol hory Praděd focený cestou na Barborku - Jeseníky

Obr. 1. Vrchol hory Praděd focený cestou na Barborku – Jeseníky

Barborka (1325 m. n. m.)

U chaty Barborka jsme za pár minut. Údaj na rozcestníku udávající půl kilometru je hodně nadsazený. Asi na tři čtvrtě hodiny usedáme v Barborce na občerstvení a pokračujeme dále.

Naučná stezka Bílá Opava

Hned u chaty Barborka začíná (nebo končí, záleží na úhlu pohledu) naučná stezka Bílá Opava. Trasa vede po modré turistické značce a začíná sestupem po dřevěných schůdcích. Je nutné upozornit, že jedna část trasy, která nás čeká je o víkendech a v pěkných prázdninových dnech jednosměrná zdola nahoru. Dá se ale scházet dolů kdykoliv, protože jednosměrný úsek, i když ten nejzajímavější lze obejít po obousměrné trase. Na první informační ceduli je psáno o prameni Bílé Opavy. Vzhledem k tomu, že informační cedule je označená jako „Stanoviště číslo 12“, je zřejmé, že z pohledu tvůrců naučné stezky nejsme na začátku, ale na konci. Chata Barborka se nachází na jižním svahu hory Praděd a nad ní je louka, kde přibližně v nadmořské výšce 1360 m. n. m. pramenní Bílá Opava. Z informační cedule se dovídáme, že v místech, kde se mezi travami a bylinami horských luk dere Bílá Opava na povrch, roste spoustu vlhkomilných rostlin. Díky promáčené půdě rostou v okolí pramene jiné rostliny, než na okolních loukách.

Nad Karlovou StudánkouBílá Opava několik přítoků (Pradědský, Ovčárenský a několik bezejmenných). U Vrbna pod Pradědem se po třinácti kilometrech toku vlévá v nadmořské výšce 544 m. n. m. do řeky Střední Opava.

V okolí Bílé Opavy se vyskytuje pták skorec vodní, který žije v horských bystřinách. Je schopen se v Bílé Opavě ponořit i pod vodu, kde loví larvy hmyzu, drobné korýše, plže a dokonce i larvy hmyzu.

Zajímavá je i historie jména Opava. Jméno je z původního Apa-ahwa, které je složeno ze starého indoevropského slova apa/opa znamenající vodu nebo řeku a germánského ahwa > aha, které rovněž znamená voda. Germánské awha bylo do slovanských jazyků převzato jako příponové -ava, tak se postupně z původního Apa-ahwa stalo Apaha a později Opava.

Informační cedule nás dále informuje o tom, že se nacházíme na horní hranici lesa, kde již stromy nevyrostou, „zmenšují se“ a les pomalu řídne. Také je zde informace o historii chaty Barborka, v jejíchž místech byla ochranná dřevěná chýše již v roce 1883, která ale dlouho neodolala drsným místním podmínkám. Samotná chata Barborka vznikla roku 1942 pro důstojníky německé armády.

Tolik informace na informační ceduli a my začínáme sestupovat. Po pravé ruce již občas vidíme Bílou Opavu.

článek je součástí seriálu: Švýcárna 2013

V srpnu roku 2013 jsem já, Jarda a Albert strávili týden na nejstarší turistické chatě v Jeseníkách a porozhlédli jsme se po okolí.