Měsíční roklí sem a tam

• 15.12.2014
  • 0:00
  • Změněno: 13.08.2014 | 17:26

Dnes se vydáme na výlet do Měsíční rokle, nemusíte se ale bát, neopustíme naší planetu. Měsíční rokle je zvláštní přírodní úkaz v okolí vrcholu Kozákov ve Středních Čechách.

Kozákov (744 m. n. m.)

Dnes se vydáme na vcelku krátký výlet, ale protože začíná na vrcholu Kozákov, tak krátký být nemusí, protože tam můžeme dojít pěšky. Vrchol Kozákov je přístupný z více stran po značených cestách, resp. lze odtud odejít několika způsoby. Žádná cesta nevede z vrcholu například směrem na východ na Chuchelnou, ale na západ tři, červená, modrá a žlutá.

Přesto se my vydáme tímto směrem, protože je to jedno místo, které cesty obcházejí. Brzo zjistíme důvod. Od rozhledny a restaurace na vrcholu se vydáme severně po červené směrem na Vesec a Klokočí. Sejdeme ze silnice a v lese se stočíme k západu a klesneme strání na krátký hřbítek. Vlevo je jeskyně Drábovna, ale tudy se budeme vracet, takže ji klidně vynechejme.

Měsíční rokle

Obr. 1. Měsíční rokle

Ze hřbítku cesta vede severozápadně podél skalnatého hřebenu až na příčnou takřka vrstevnicovou lesní cestu. Červená se stočí vpravo kousek po ní, ale pak odbočí vlevo na další hřbítek. My ale červenou opustíme a dáme se neznačenou pěšinou vlevo. Dostaneme se pod horní okraj skalní stěny, která tvoří severní okraj Měsíční rokle. Upozorňujeme, že nejde o frekventovanou cestu, spíše pěšinu.

Převis v Měsíční rokli

Obr. 2. Převis v Měsíční rokli

Měsíční rokle

Ovšem zabloudit nemůžeme a navíc nás okouzluje krása skal nad námi a občasné převisy a další skalní útvary. Úzká pěšina vede i skalami nad námi, kde je také několik vyhlídek. Můžeme se rozdělit, zdatnější jdou horem, ostatní spodem.
Klesáme západním směrem do hrdla údolí. To je totiž velká zvláštnost údolí, že je dole úzké pár metrů a nahoře skoro pět set metrů. Když klesneme dolu, můžeme odejít do Podhájí a dále směrem na Vesec. Tam můžeme opět narazit na červenou a po ní se buď vrátit na Kozákov, nebo dojít do Klokočí.

Proskalská jehla v Měsíční rokli

Obr. 3. Proskalská jehla v Měsíční rokli

My, kteří si chceme prohlédnout místa, kam obvykle turisté nechodí, se od spodního okraje skal dáme po odvrácené na druhou jižní stranu údolí. Zde stoupáme podél skalních stěn, až dojdeme do malého sedla. Za sedlem se prudce stočíme vlevo a dojdeme na vrstevnicovou cestu, po které jsme odtud již kousek šli s červenou značkou. Na ní se můžeme dostat, odbočíme-li vlevo.

Skály Měsíční rokle

Obr. 4. Skály Měsíční rokle

My se ale dáme vpravo a asi po 80 metrech odbočíme šikmo vlevo jihovýchodně. Cesta se pak zlomí severovýchodně a šikmo strání dojdeme k Drábovně a na červenou, kterou jsme od vrcholu scházeli. Pak je to již jednoduché, po červené značce vystoupáme zpět na vrchol Kozákova. Tato trasa Měsíční rokli měří 4 km, převýšení je 330 metrů, ovšem zážitky trochu nepohodlí a námahy jistě převýší.