Lomnice nad Popelkou není žádná Popelka

• 30.12.2015
  • 12:00
  • Změněno: 13.05.2015 | 19:49

Lomnici nad Popelkou najdeme na rozmezí Českého ráje a Podkrkonoší a na svou velikost má vynikající občanské vybavení, které by mu mohly závidět i města daleko větší. Pojďme Lomnici nad Popelkou navštívit a možná si ji oblíbíme a pokud jsme tam ještě nebyli, že sem pojedeme.

Poloha a doprava

Lomnice leží na okrese Semily v Libereckém kraji v údolí říčky Popelky. Ze Semil je to sem 8 km jihozápadně, z Jičína 11 km severně a z Turnova 16 km jihozápadně. Z města vycházejí tři silnice 2. třídy, jsou to č. 283 na Slanou, Košťálov a Novou Ves nad Popelkou, č. 284 do Nové Paky a Lázní Bělohrad a č. 286 do N. Vsi nad Popelkou. Městem prochází i železniční trať z Libuně do Staré a Nové Paky.

Historie

Původní ves, dnes Stará Lomnice, vznikla zřejmě ve 12. století, uvádí se roku 1308.. Někdy v 1. pol. 14. st. bylo vysazeno město mezi říčkou Popelkou a potokem Nepokojem. Stály zde kostel, tvrz s rybníkem, náměstí s úzkými uličkami podle sevřených bloků domů, jejichž zadní stěny nahrazovaly hradby. Kdy dostala Lomnice městský statut, není známo, ale měla ho již roku 1392.
Během věků se zde vystřídala řada majitelů, roku 1417 byla například Lomnice dobyta, protože Jan Košík z Rožďalovic a z Lomnice byl v opozici proti králi Václavovi IV. Za Václava Štěpanického z Valdštejna byla tvrz přestavěna na zámek. Tehdy se ve městě rozvíjelo zejména plátenictví. Počátkem 19. století zde započala výroba proslulých lomnických sucharů, oplatek a kulatek.

Památky

Barokní zámek na místě tvrze byl postaven za Morzinů v roce 1737, dnes je zde Kulturní a informační středisko, knihovna, velký sál a další prostory sloužící kultuře. Ke koncertům slouží i altán na nádvoří zámku. Nejstarší budovou města je zvonice z roku 1654 uprostřed hřbitova, kde stojí i barokní kaple sv. Jana Křtitele z roku 1768. Je zde i hromadný hrob vojáků zemřelých po bitvě U Jičína v roce 1866.
Na náměstí stojí barokní kostel sv. Mikuláše z Bari z roku 1782. Stará radnice několikrát shořela či byla zbořena, současná novogotická je z roku 1864.

Lidová architektura v Lomnici

Obr. 1. Lidová architektura v Lomnici

Lomnice sportovní a kulturní

Pro turisty je největším lákadlem vrch Tábor s rozhlednou a restaurací a nedaleké zříceniny hradů Kozlova, Bradlce a Kumburku. Jistě v dosahu jsou i Trosky či Prachovské skály. Cyklistům se zde nabízí ještě víc možností, tras je v okolí Lomnice opravdu mnoho.
Ke sportování i k aktivnímu pohybu zde můžeme využívat sportovní halu, zimní a letní stadion, horolezeckou stěna, lyžařský areál v Popelkách se skokanskými můstky, běžeckými tratěmi, ubytováním a s vyhlídkovým ochozem na skokanském můstku. Dále zde mají sportovní letiště, koupaliště, solárium, spinning.
Kulturních stánků zde také najdeme víc, mimo již jmenovaný zámek a altán také Tylovo divadlo, kino, městské muzeum a galerii, loutkové divadlo, lázeňský dům, Aion music club atd.

Radnice v Lomnici

Obr. 2. Radnice v Lomnici

Cestovní ruch

O náplni volného času jsme již psali, za pozornost tu dále stojí Karlovské náměstí a Karlov jako vesnická památková rezervace lidové architektury a přírodní areál Obora s koupalištěm, rybníkem a loveckým zámečkem v alpského stylu.
Ubytovacích možností, některé jsme již zmínili, je zde také poměrně mnoho. Jmenujme například Apartmány Český ráj a v Košově, Apartmány Na Rozcestí, penziony Babylon a Na Stopce, soukromé ubytování Daniel Mizera a Ája. Další ubytování najdeme v okolí.

Zámek Lomnice n. P.

Obr. 3. Zámek Lomnice n. P.

Trasa do okolí

Jak bylo psáno, hlavním cílem v okolí Lomnice je vrch Tábor, vydejme se tam také. Od rozcestníku před kostelem na okraji náměstí se dáme na Chlum po červené. Je to cesta pohodlná a že jsme odpočatí, také si můžeme užít největšího stoupání po trase, převýšení je 200 metrů. Mineme pramen Křížovku a poslední metry stoupání jsou po Křížové cestě.
Po vystoupání na věž, pokochání se rozhledu a případném občerstvení pokračujeme kolem kostela Proměnění Páně dál po červené až do Košova. Zde nakrátko značku opustíme, u autobusové zastávky přejdeme hlavní silnici a za druhým domkem vlevo odbočíme také vlevo. Asi po 200 metrech vlevo v louce asi 20 metrů pod cestou spatříme pramen Cidliny.
Pokračujeme po místní komunikaci a dojdeme na křižovatku, ale zde jdeme rovně a za druhým domem po levici opět zahneme doleva. Luční cestou a podle remízky dojdeme k lesu a pak lesní cestou vystoupáme pozvolna na zelenou značku a hned jsme s ní u zříceniny hradu Kozlova.
Po prohlídce zříceniny se vrátíme po zelené a dojdeme s ní na rozcestí v Košově. Zde zahneme vlevo po červené, přejdeme potok Popelku, který kousek nad námi má svůj pramen. Na rozcestí Zadní Popelka přejdeme opět na zelenou, která nás kolem skokanského areálu dovede na okraj Lomnice, kde pak po žluté, resp. po Smetanově ulici dojdeme zpět na náměstí.
Trasa měří 12 km, ale lze ji zkrátit na 7 km tím, že pod Chlumem se dáme po žluté vpravo a pak po červené do Lomnice, případně v Košově neopustíme červenou k prameni Cidliny a na Kozlov, ale dojdeme po červené na rozcestí se zelenou a tou se vrátíme do Lomnice, bylo by to 8 km. Na rozcestí v Košově dojdeme, jak je výše psáno, z hradu Kozlova, když pak půjdeme do Lomnice přímo, trasa bude 11 km.