Letiště v Santa Cruz, hlavní město Funchal a nejvyšší útes v Evropě

Oddechový den na Madeiře V oavštívíme Santa Cruz, hlavní město Madeiry Funchal a útes Cabo Girão.

Náš pobyt je v polovině, a proto volíme odpočinkovější den, kdy budeme provozovat spíše „americkou turistiku“.

Santa Cruz

Ráno vyrážíme do města Santa Cruz, kde se nachází letiště. Město jako takové nenavštívíme, ale míříme rovnou pozorovat letadla. První naši pozici volíme hned na začátku přistávací dráhy, kde jsme asi 10 metrů pod ní. Přibližuje se první letadlo a my připraveni s aparáty zachycujeme téměř každý jeho poslední metr, až nám za silného rachotu přeletí nad hlavami a zmizí na přistávací dráze. Takto zachytíme ještě asi 3 letadla během necelé hodiny.

Ze stejného konce dráhy, se rozjíždějí letadla na vzlet. Nečekáme to, ale najednou je slyšet zvuk motorů, silný teplý vítr a je nám jasné, co se děje. Tak tady už déle stát nemusím:-) a jdeme přes cestu, kde jsme vylezli na první schodiště a odsud už vidíme celou dráhu se vzlety i přistáními. Na to jak je Madeira malá, bych nečekala takový provoz.

Ale abychom si také užili moře, přemístíme se po promenádě, která začíná kousek pod přistávací plochou, směrem na pláž, která má pěkné zázemí, včetně bazénu, sociálního zařízení a občerstvení. Vše bezplatně. Můj první delší pobyt v moři a na pláži, když pominu osvěžení před hotelem vždy po návratu. Dal by se tu strávit celý den, ale čas hraje proti nám, proto se tady nezdržujeme příliš dlouho a vyrážíme do hlavního města Funchal.

Funchal

Do Funchalu přijíždíme za hustého provozu. Místo na zaparkování, pokud tu nějaké vůbec je, se nedá najít, proto auto necháváme v prvním obchodním domě a dál už půjdeme radši pěšky. Zastavili jsme kousek od přístavu a jdeme promenádou až k pevnosti Forte de São Tiago. Odsud se vrátíme kousek zpět k dolní stanici kabinkové lanovky, která vede do čtvrti Monte. Je to první z hlavních atrakcí města a se stoupající výškou vidíme jak je Funchal rozlehlé město. Hned u horní stanice je botanická zahrada. Pokračujeme dál a za chvíli dorazíme k poutnímu kostelu Nossa Senhora do Monte. A hned pod ním začíná druhé lákadlo pro turisty a tím je jízda na proutěných saních z prudkého kopce dolů za plného provozu. Obvykle jde o trasu dlouhou 2 km, ale v době naší návštěvy byla z technických důvodů zkrácena jen na 1 km, ale i tak to byl zážitek.

Proutěné sáňky ve čtvrti Monte

Obr. 1. Proutěné sáňky ve čtvrti Monte

Odsud je to do přístavu ještě dalších 8 km, proto zde stojí autobusy nebo můžete využít taxislužby jako my. Měli jsme tak možnost nechat se vysadit u katedrály , která je hlavním kostelem ve Funchalu. Kousek od ní je ještě tržiště Mercado dos Lavradores.

Katedrála Sé ve Funchalu

Obr. 2. Katedrála Sé ve Funchalu

Čas už opět pokročil a pokračujeme dále. Cestou z města se ještě stavujeme na vyhlídku Pico dos Barcelos, která je na okraji Funchalu a nabízí nám výhled na město zase z jiného úhlu.

Cabo Girão

Poslední zastávkou je útes Cabo Girão asi 5 km západně od Funchalu. S výškou 580 m nad mořem je to nejvyšší útes v Evropě a druhý nejvyšší na světě. Auto necháváme na parkovišti a zbývá dojít jen pár metrů až na jeho okraj. Mohli jsme ho vidět ještě tak, jak vypadal dlouhá léta, ale už zde začínaly probíhat stavební práce, protože do konce letošního roku má mít nový vzhled. Nejzajímavější změnou má být prosklený chodník podobně jako má slavný Grand Canyon Americe.