Kulamba

17.8.2012 pátek

Celou noc jsou bouřky jedna za druhou. První nás mine, ale další jdou těsně kolem nás. Ráno pořád prší, ale už nebouří. Počkáme do deseti a pak se rozhodneme, jestli půjdeme dál. Přijde k nám starší pasák koz a ptá se, jestli máme čaj. Dáme mu pár pytlíčků. Pak přijde znovu i s kozama a my už máme čaj uvařený, tak mu nabídneme. Pak otevřu ještě směs Pohádka, tak si hrst vezme. Sýr nechce, mají ho dost, máme ho taky od nich a je to to nejlepší, co máme. Něco povídá, ale moc mu nerozumíme. Jen to, že u jezírka se lépe stanuje a že tam je taky potok (v samotném jezírku je voda „mrtvá“, stojatá, jen z deště a sněhu a z něho se pít nedá). Jíme polystyren se sýrem. Pasákovi očividně déšť nevadí. Má koženou bundu, která určitě nepromokne. Prý musí jít ještě podojit krávy. Pak nám chce ukázat nějakou rostlinu a odejde ji hledat. Pak přijde mladý a říká, že máme hezký malinký domeček. Ptáme se, jaké bude počasí a prý se koukal na internet a má být 3 dny hnusně. Teď ale neprší a 3 dny tady zkejsnout nechceme. Už je 10 hodin a my balíme. V půl jedenácté odcházíme, cesta probíhá dobře a je zřetelnější než loni i míň mokrá. Cestou potkáváme krávy a jednu kozu. H. se ji snaží zahnat zpět. Jdeme dolů k řece bukovým lesem.

Kavkazský hřib

Obr. 1. Kavkazský hřib

U řeky si dáme oběd – polystyren se sýrem (už je 14:30). Rozhodujeme se, zda zůstat u řeky nebo jít dál. Půjdeme dál, nejpozději v sedm bychom měli být na místě, kde jsme spali vloni. Jdeme kus podél řeky a asi třikrát přes řeku. Dole, kde se spojuje s dalšími potoky, přeskočíme ještě jeden potok nalevo a pak skrz bolševníky, kopřivy a bodláky nahoru do bukového lesa, tam pořád strmě nahoru. Cesta je zřetelnější než loni a vůbec nemáme problém ji najít. Nad lesem ještě kus stoupání a jsme v sedle přesně v 18 hodin. Jdeme kus dál a trháme borůvky. Přes několik potoků a mokřin se dostáváme k místu, kde jsme spali loni – mezi dvěma potoky. Stavíme stan, vaříme těstoviny. Jdeme se koupat – H. do tůňky v potoce za našim stanem a já do potoka před stanem. Píšeme deník, noviny a jdeme spát. Je tu příjemný svěží vzduch a endorfínky ze studené koupele působí.

18.8.2012 sobota

Vyrážíme asi v devět. Za hodinu dorážíme k pastevcům pod Kulambou a povídáme si s nimi. Nabízejí nám podmáslí, mamaligu (kukuřičná kaše) a sýr. Jdeme podle GPS směrem do sedla a k jezeru. Cesta se dost klikatí, ale jdeme dobře a netápeme. Sem tam vidíme značky – proužky na kolíkách podél cesty.

Výhled na Velký Kavkaz

Obr. 2. Výhled na Velký Kavkaz

Od jezera už je to horší. Je to tu zarostlé a musíme oblézat vodopád. To je ale teprve začátek. Prodíráme se bolševníky a kopřivami a míříme prudce dolů k řece. Postupujeme pomalu a je to o kotníky. Pak podél řeky to není o moc lepší. Musíme třikrát brodit a pořád vylézat a slézat po kamenech a mezi bolševníky. Mám toho dost. Snížili jsme pohyblivý průměr asi na sto metrů za hodinu. Ani nedojdeme k řece Acgaře a už je osm. Naštěstí je u řeky písečný plácek. Odházíme kameny, postavíme stan, vaříme těstoviny a jdeme spát.

článek je součástí seriálu: Gruzie a Abcházie 2012

Lenka s Honzou se v srpnu roku 2012 vydali svým oblíbeným směrem do Gruzie a tentokrát hlavně do Abcházie.