Kriváň

Po krátké přestávce na Rázcestie v Krivánskom Žlabe pokračujeme dále na Kriváň. Půjdeme přes Malý Kriváň a Daxnerovo sedlo. Česká nás nejnáročnější část cesty.

Hodnotil 1 člověk

Rázcestie v Krivánskom Žlabe (2120 m. n. m.)

Po krátkém odpočinku a malém posilnění na rozcestí Rázcestie v Krivánskom Žlabe se vydáváme dále. Na rozcestí se k nám zleva připojuje zelená turistická značka vedoucí z Tří studniček. My budeme pokračovat po modré turistické značce na Kriváň. Podle rozcestníku nám na vrchol schází ještě hodina a čtvrt chůze. Čeká nás jedna z nejnáročnějších částí výstupu. Ihned za rozcestníkem je pár míst s řetězy. Prudké stoupání je v podstatě až k vrcholu Malý Kriváň.

Malý Kriváň

Na Malém Kriváňi jsme asi po půl hodině chůze z Rázcestie v Krivánskom Žlabe. Napravo spatříme Krivánske Zelené pleso.

Doporučujeme z našeho průvodce

Odbočka na Biely Váh je turistické rozcestí na Tatranské magistrále ve Vážecké dolině.

Odbočka na Biely Váh

Vyšné Furkotské pleso je turisticky nepřístupné pleso ve Furkotské dolině.

Vyšné Furkotské pleso

Nižné Furkotské pleso je turisticky nepřístupné pleso ve Furkotské dolině

Nižné Furkotské pleso

Škutnastá poľana je turistické rozcestí ve Furkotské dolině.

Škutnastá poľana

Já (Radim Dostál) na vrcholu malý Kriváň - Vysoké Tatry

Obr. 1. Já (Radim Dostál) na vrcholu malý Kriváň – Vysoké Tatry

Z Malého Kriváně sestoupíme do Daxnerova sedla a opět začneme stoupat, tentokrát již přímo na vrchol Kriváň. Sestup do Daxnerova sedla a cesta sedlem je nenáročným a příjemným odpočinkem po nepříjemném výstupu na Malý Kriváň. Také je to pověstné ticho před bouří, pokud se výstup na samotný Kriváň dá za bouři považovat. Výstup na Kriváň je totiž opět dost nepříjemný. Místy jdeme bez nadsázky po čtyřech.

Krivánské Zelené pleso - Vysoké Tatry

Obr. 2. Krivánské Zelené pleso – Vysoké Tatry

Kriváň (2494 m. n. m.)

Po dalších asi 40 minutách přicházíme na vrchol Kriváň, cíl naší cesty. Od rozcestí Rázcestie v Krivánskom Žlabe jsme šli asi hodinu a deset minut. I když se na vzdálenost jedná o poměrně krátký úsek, časový údaj na rozcestníku neklame, cesta vede dost nepříjemným terénem.

Vrchol Kriváň - Vysoké Tatry

Obr. 3. Vrchol Kriváň – Vysoké Tatry

Na vrcholu je poměrně dost lidí, což mě překvapuje. Na chvíli usedáme, odpočíváme a kocháme se výhledy na všechny strany. Nacházíme se na nejzápadnějším vrcholu Vysokých Tater. Dále na západ jsou již Západní Tatry. Máme krásné počasí, na obloze není ani mráček, fotím o 106. Mezi skalami z vrcholu Kriváně spatříme i Nižné Terianské pleso, které si také vyfotím. Z vrcholu jde rovněž vidět nám již známé Krivánske Zelené pleso.

Nižné Terianské pleso - Vysoké Tatry

Obr. 4. Nižné Terianské pleso – Vysoké Tatry

Podle pamětní desky, vystoupal 16. srpna 1841 Ľudovít Štúr, později zde často vystupovali další Štúrovci. Ostatně Kriváň je národním symbolem Slovenské republiky, vrchol hory Kriváň je například také na slovenských Euromincích.

Na vrcholu se zdržíme asi dvacet minut a začínáme se vracet stejnou cestou zpět. Sestup hned pod vrcholem je stejně nepříjemný jako byl výstup. Asi po hodině přicházíme k Rázcestie v Krivánskom Žlabe. Klesáme dále, u Jamského plesa jsme za další necelou hodinu a půl. Za pět minut u Odbočky na Biely Váh. Kousek za tímto rozcestí se nachází, v minulém díle již vzpomínaný, pramen vody, který je pro mě k nezaplacení. Došla mi totiž voda, již delší dobu s ní šetřím a mám asi jedno deci. Za dalších 25 minut přicházíme na Rázcestie pod Furkotkou. Závěrečná cesta na Štrbské Pleso nám zabere 20 minut. V osadě Štrbské Pleso jsme naší tůru začali a také končíme.

Výstup ze Štrbského Plesa na Kriváň a cesta zpět na Štrbské pleso nám trvala sedm a půl hodiny. Závěrečná část výstupu na Kriváň je dost nepříjemná a náročná. Nedokážu si představit jít tuto trasu za morka, dešti, nebo dokonce námraze.

článek je součástí seriálu: Vysoké Tatry 2015

Na podzim roku 2015 jsem se rozhodl spojit své dva koníčky, závodní hra v šachy a turistika a vyrazil jsem společně s Honzou, Jirkou a Standou na v šachovém světě známý turnaj Open Tatry 2016 na Štrbské pleso. Přes den jsme se věnovali turistice a večer byl turnaj.