Káthmandů – 3. dopis

Třetí dopis Petra Louženského z Nepálu. Opět Káthmandů, tentokrát s Maoisty.

Namaste potreti,

původně jsem myslel, že teď vůbec takhle hromadně psát nebudu, ale po tom, čeho jsem byl svědkem dneska, prostě musím. Nejprve ale klasické shrnutí:

Poloha: sedím… v Kathmandu

Čas:

Počasí: celkem vedro, hlavně teď odpoledne

Zdravotní stav: OK, až žasnu nad tím, že se zatím nedostavila žádná sra… ehm, průjem… musím zaklepat. Před chvílí jsem měl výborný palak paneer (za cca 20 kc i s placky), tak uvidíme 🙂

Duševní stav: setrvale velmi dobrý, jen už bych si s někým rad popovídal normálně česky.

Takže dneska po poledni jsem dorazil busem do Kathmandu. Nechal jsem se vyklopit co to jen šlo nejblíž k centru. Poprvé v Nepálu jsem vyzkoušel cykloriksu a nechal se odvézt na Durbar Square, což je takové centrum Kathmandu, opravdu pěkný místo. Před náměstím byly zátarasy, tak jsem se s riksakem rozloučil tam a pokračoval pěšky. Všude bylo plno lidi a navíc jsem slyšel povědomou melodii. Ta melodie, přátelé, byla Internacionála! Jediné, co na ni bylo trochu divné, byl text, byla zpívána poněkud kuňkavou Nepálštinou. Na náměstí mezi všemi těmi krásnými chrámy stálo pódium, kde zpíval sbor nadšených mladých komunistů (tady si říkají Maoisté). Všude rozvěšený vlajky se srpem a kladivem. Když zpěv skončil, ujal se kdosi slova a následoval plamenný projev přerušovaný bouřlivým potleskem. Nepálsky neumím, ale mám takový tušení, že v něm bylo něco o vykořisťování, strašným kapitalismu a hlavně světlých zítřcích. Myslel jsem, že tohle už nikdy nezažiji, ale fakt jsem byl na komunistické manifestaci :-). Oni Maoisti využili trochu jiného svátku, dnes se, tuším, slaví Buddhovo narozeni. Za tu dobu, co tady sedím, okolo prošly už čtyři průvody, včetně tech rudých. Doufám, že k převratu tu dojde až odjedu, ještě čtrnáct dnů by to mohlo vydržet :-).

Kathmandu - Nepál

Obr. 1. Kathmandu – Nepál

Za poslední dny se nic extra nestalo. Předevčírem večer jsme měli sraz s lidmi, se kterými jsme se pořád míjeli na treku. Bylo to v Pokhaře v jedné korejské restauraci a bylo to fajn. Dva Němci, Angličanka, Dan, Američan, Korejka, Australan, Polka a Cech :-). Docela jsme to natáhli, tak se mi druhy den nechtělo moc vstávat. V 6:50 mi totiž odjížděl autobus do Gorkhy. To je pro Nepálskou historii hodně významné místo v kopcích pod Himálaji. Z Gorkhy jsem se rozhodl včera jít pěšky do Manakamany. Podle průvodce to měla být procházka na 3-4 hodinky. Místo toho to byla tůra jako blázen, trvalo mi to asi 7 hodin, včetně hodiny bloudění. Když jsem se po pěti hodinách sápal s těžkým batohem v poledním vedru do děsného krpálu, přemýšlel jsem o tom, že autor by si zasloužil pověsit…. no za co a kam asi tušíte :-). Nicméně to byla taková fajn exkurze do, řekněme, života nepálského venkova v podhůří Himálaje. Manakamana je pro Nepálce (hinduisty) něco jako poutní místo, každý se chce alespoň jednou vypravit k místnímu chrámu a obětovat tady bohům. Oběť jsem naživo naštěstí neviděl, obětiště bylo za zdí. Slyšel jsem ale, jak podřezávali jehně… brrr, hrozny zvuky, jako by zabíjeli dítě. Z toho jsem tedy moc nadšený nebyl…. V Manakamaně jsem přespal, dneska ráno seběhl na hlavni silnici, tam chytil projíždějící bus a zbytek už znáte. Cesta busem by vydala na zvláštní příběh. Myslím, že za ty tři hodiny mi musely přibýt šedivý vlasy, místy to bylo nervy drásající. A to mě pozítří čeká osmihodinová cesta po horské silničce kamsi do hor…

Obr. 2. Kathmandu – Nepál

Zítra si tu udělám takový klidnější den, vyřídím povoleni k dalšímu treku a pozítří vyrazím znovu do hor, tentokrát do Langtangu. Tam myslím, budu nejvíce tak sedm, možná osm dnů, uvidím. Pak se určitě zase ozvu.

Mějte se, užívejte prodlouženého víkendu a koukejte zase napsat ;-).

Petr

Kathmandu - Nepál

Obr. 3. Kathmandu – Nepál

PS:

Kdyby někde chyběly velký písmena, tak za to může místní klávesnice, která je stará zhruba stejně jako sám vynález stolního PC.

Fotogalerie Nepál 2009

článek je součástí seriálu: Dopisy z Nepálu 2009

Dopisy Petra Louženského z Nepálu roku 200í svým přátelům.