Jenštejn

Poslední díl o našem putování Naučnou stezkou Vinoř - Jenštejn nás zavede k našemu cíli, k zřícenině hradu Jenštejn. Od ní se vydáme do Dřevčic na MHD.

Nad Vinořským potokem

Další, již čtvrté zastavení na Naučné stezky Vinoř – Jenštejn se jmenuje Nad Vinořským potokem. Polovina informační tabule je bohužel zničená vandaly. Na druhé polovině je „Broučí pohádka“. Hlavní hrdina pohádky je tesařík Filip, který je ještě malý a brzy teprve začne poznávat okolní svět. Bohužel v dnešním světě nemá mnoho vhodných míst k bydlení. Broukům chybí dostatek světla. Dnešní lesy jsou husté a koruny stromů propouštějí méně světla, než dříve. Brouci tak žijí většinou na osamělých, nebo ne příliš hustě osazených skupinkách stromů. Žijí takhle i původně lesní brouci.

Cukrovarský rybník

Pokračujeme dále po červené turistické značce a po necelých deseti minutách chůze míjíme Cukrovarský rybník. Velké překvapení pro nás, nebál bych se říct šok, je tramvaj, kterou nedaleko od nás vidíme. Je na ulici, která vede kousek za druhou stranou rybníka. Žádné tramvaje MHD zde vůbec nejezdí, ony sem totiž nevedou ani koleje. Je jasné, že tramvaj je odstavená, ale i tak nám není jasné, kde se zde vzala a hlavně jaký ze má smysl. Nevadí, člověk nemusí vědět všechno.

U rybníka je i informační cedule, která není součástí Naučné stezky Vinoř – Jenštejn a pojednává právě o Cukrovarském rybníku. Cukrovarský rybník byl postaven na vlhkých loukách kolem Vinořského potoka koncem 19. století.  Hlavním účelem rybníka bylo mytí řepy v nedalekém cukrovaru, odtud pramení jeho název. Postupně docházelo k zanášení rybníka. V roce 2010 připadl rybník do vlastnictví Prahy, v roce 2012 byl rybník vypuštěn a odbahněn. V roce 2013 pak prošel rybník úplnou rekonstrukcí. Dnes rybník slouží především ke sportovnímu rybolovu.

Technická data Cukrovarského rybníka

U kapličky

Kousek za cedulí o Cukrovarském rybníku přicházíme k páté a poslední zastávce Naučné stezky Vinoř – Jenštejn jménem U kapličky. Naučná cedule se věnuje Kapličce Svaté cesty a zajímavostem okolí.

Kaplička Svaté cesty

V městské části Praha Vinoř se nachází 5 kapliček z let 1674 až 1690. Všech pět kaplí je součást Svaté cesty, které lemovaly starou cestu z Prahy do chrámu Panny Marie ve Staré Boleslavi. Právě ve chrámu Panny Marie ve Staré Boleslavi je uloženo Palladium země české. Palladium je měděný reliéf Panny Marie s Kristem, jemuž se připisuje ochranná moc českých zemí. Po této cestě dle pověsti vezli tělo mrtvého knížete Václava z Boleslavi, kde byl zavražděn, do Prahy.

V 17. století bylo rozhodnuto ozdobit Svatou cestu čtyřiceti čtyřmi kapličkami, které od sebe byly vzdáleny necelých 500 metrů, což je délka Kamenného mostu (Karlova mostu), nebo vzdálenost při které se poutník pomodlí desátek růžence. Při téhle vzdálenosti vzniklo právě 44 kapliček, což je, a to je možná zvláštní náhoda, počet mariánských vzývání loretánské litanie. Těžko posoudit, jestli se jedná o velkou nebo malou náhodu. Já totiž nevím co je mariánské vzývání loretánské litanie.

Dnes po více než 300 letech zbývá již jen 29 kapliček. Po přeložení silnice do Boleslavi roku 1790 mnoho z nich ztratilo svůj význam a upadlo v zapomnění. Dodnes se však některé z nich tyčí uprostřed polí a připomínají starou Svatou cestu.

Skoro všechny prošly malou rekonstrukcí roku 1929 a poté postupně zchátraly. Některým se péče dostalo až po roce 1994.

Vinořský cukrovar

V části věnované zajímavým místům v okolí je zmínka o cukrovaru, který dnes již neexistuje. Cukrovar zpracovával řepu z Vinoř a nacházel se poblíž Cukrovarského rybníku, kolem kterého jsme šli. Cukrovar byl postaven v letech 1870 – 1872 a měl 300 zaměstnanců a byl v provozu 81 let. V dobách největší slávy zpracovával až 35 tisíc tun cukru ročně. Výroba cukru ve Vinoři byla ukončená roku 1953. Poté byly budovy postupně redukovány, a 20. února 1960 byl odstřelen komín cukrovaru. Poslední budova cukrovaru byla zbořená až roku 2009.

Mlýny na Vinořském potoce

Na Vinořském potoku se již od středověku nacházelo mnoho mlýnů. Od Vinoře do Brandýse nad Labem na toku Vinořského potoka bylo kdysi 8 vodních mlýnů. Další byl u rybníka pod Jenštejnským hradem. V době průmyslové revoluce se začalo mlít strojově a význam mlýnů postupně upadal. Budovy mlýnů postupně začaly sloužit k jiným účelům a mnoho z nich dnes už ani nestojí. Společně s mlýny zanikly i některé rybníky, které mlýny napájely. Historicky významné jsou mlýny Podolánka a olejový mlýn v Jenštejně. Oba jsou zmiňovány v písemnostech již v roce 1576.

Jenštejn

Hrad Jenštejn je vidět už z dálky z ulice v Katovičkách

Obr. 1. Hrad Jenštejn je vidět už z dálky z ulice v Katovičkách

Tolik informační cedule a mu pokračujeme dále po červené turistické značce. Ta nás po chvíli vyvede z lesa na asfaltovou cestu Vinořská, kde oproti lesnímu klidu je dost velký provoz. Po chvíli zahneme z hlavní cesty doleva a po schodech sestoupíme k rybníku, který v mapě není pojmenován. Obejdeme ho zleva a jdeme stále po červené turistické značce obcí Jenštejn až dorazíme k hradu Jenštejn.

Hrad Jenštejn - vchod

Obr. 2. Hrad Jenštejn – vchod

Hrad Jenštejn

U hradu Jenštejn se nacházíme asi půl hodiny chůze od poslední informační cedule Naučné stezky Vinoř – Jenštejn. Hrad Jenštejn, respektive jeho jedna jediná věž jdou vidět už z dálky. Na věž se obvykle lze i podívat, my jsme zde už ale na podzim, kdy je hrad uzavřen. Věž slouží zároveň jako rozhledna, na informační ceduli je napsáno, že má 22 metrů.

Obr. 3. Hrad Jenštejn

Dřevčice

Zde náš výlet v podstatě končí, přesněji mohl by končit. V Jenštejně je i zastávka MHD, takže by stačilo nasednout na autobus. Protože ale zrovna žádný nejede, rozhodneme se projít polní cestou, která navazuje na ulici Ke Křížku projít do Dřevčic, kde na autobus nasedáme. Z Jenštejna do Dřevčic jdeme asi tři čtvrtě hodiny. Náš dnešní výlet přes dvě naučné stezky končí.

článek je součástí seriálu: Praha 2014

V listopadu 2014 jsem strávil prodloužený víkend v Praze. Podnikl jsem tam několik zajímavých výletů po blízkém okolí Prahy.