Hřebenová cesta přes Suchý, Malý Kriváň, Velký Kriváň na chatu pod Grúni

Druhý den dovolené se vydáváme na hřebenevou tůru, při které přejdeme podstatnou část hlavního hřebene Malé Fatry. Z Chaty pod Suchým se vydáváme přes Suchý na druhou nejvyšší horu Malé Fatry - Malý Kriváň a nejvyšší horu Veľký Kriváň.

Hodnotil 1 člověk

Druhý den našeho pobytu na Malé Fatře se probereme na Chatě pod Suchým. Po krátké snídani se vydáváme po červené turistické značce směrem na vrchol Suchý. Po chvilce chůze přes sjezdovku, po které dost stoupáme, přicházíme na rozcestí červené a zelené turistické značky Javorina. Pokračujeme dále po červené turistické značce a asi po půlhodině se dostáváme na sedlo Prieslop pod Suchým. Zde se od nás odděluje Pepíček, který se rozhodl, že se mu na vrchol Suchý nechce šlapat a raději ho obejde po žluté turistické značce směrem na sedlo Vráta, kde my dojdeme z vrcholu Suchý. Pepíček se vydává doleva po žluté turistické značce a zbytek výpravy (Jarda, já a Lenka) postupujeme po červené turistické značce celkem i náročným stoupáním na vrchol Suchý.

Suchý (1468 m. n. m.)

Cestou sice ještě neprší, je ale zataženo, fouká vítr a vrcholky hor se skrývají v mracích. Další den, který se po stránce počasí příliš nepovedl. Na vrcholu Suchý jsme asi za tři čtvrtě hodiny chůze od sedla Prieslop pod Suchým. Jarda s Lenkou šli napřed a kvůli počasí mě na vrcholu už nečekali a pospíchali jinam. Já se na vrcholu v silném větru také příliš nezdržuji. Dělám jen jednu fotku a pokračuji dále po červené turistické značce. Z vrcholů Suchý vede cesta klečí a někdy po kamenech. Zvláště chůze po kamenech dělají tůru na mokrém terénu za občasných přeháněk dost náročnou. Po cestě míjíme Biele skaly.

Biele skaly

Biele skaly jsou celkem nenápadný vrchol na hřebenu Nízké Fatry. Nebýt vrcholové cedule, ani si člověk neuvědomí, že je na nějakém vrcholu.

Radim Dostál (já) na vrcholu Biele skaly v pohoří Malá Fatra

Obr. 1. Radim Dostál (já) na vrcholu Biele skaly v pohoří Malá Fatra

Z Bielych skal se vydáváme na sedlo Vráta, kde se setkáváme s Pepíčkem, který obešel vrchol Suchý zleva po žluté turistické značce. Z vrcholu Suchý jsme šli přes Biele skaly na sedlo Vráta přes hodinu. Možná byla doba naší chůze značně ovlivněna nepřízni počasí, v každém případě údaj z mapy, který uvádí 20 minut je celkem dost k smíchu.

Na sedle děláme fotografie a nyní již společně s Pepíčkem pokračujeme po červené turistické značce vedoucí hřebenem Malé Fatry přes vrchol Stratenec (1512.6 m.n.m.) na sedlo Priehyb, kde si i přes nepřízeň počasí dáváme na chvíli přestávku, fotíme se a prohlížíme si okolí. Sedlo Priehyb je rozcestí žluté, modré a červené turistické značky. My budeme pokračovat na Malý Kriváň, který má v době kdy jsme v Sedle Priehyb zahalen v mracích.

Malý Kriváň na Malé Fatře focený ze Sedla Priehyb.

Obr. 2. Malý Kriváň na Malé Fatře focený ze Sedla Priehyb.

Malý Kriváň (1670,9 m. n. m.)

Ze sedla Priehyb se vydáváme po červené turistické značce na Malý Kriváň. Na vrcholu Malého Kriváně, což je druhá nejvyšší hora Malé Fatry je zajímavý jako by na vrchu trochu useknutý sloup. Na vrcholu jako by na chvíli bylo pěkné počasí, dokonce i mračna z oblohy zmizela, jen fouká dost silný vítr.

Já (Radim Dostál) na vrcholu Malý Kriváň (1670,9 m. n. m.) v pohoří Malá Fatra.

Obr. 3. Já (Radim Dostál) na vrcholu Malý Kriváň (1670,9 m. n. m.) v pohoří Malá Fatra.

Z Malého Kriváně pokračujeme po červené turistické značce směrem na sedlo Bublen.

Velký Kriváň (1708,7 m. n. m.)

Velký Kriváň focený ze sedla Priehyb v pohoří Malá Fatra

Obr. 4. Velký Kriváň focený ze sedla Priehyb v pohoří Malá Fatra

Na Velký Kriváň, nejvyšší horu Malé Fatry přicházíme ze sedla Bublen po červené turistické značce. Na vrcholu je opět špatné počasí, mírně mrholí a zataženo je tak moc, že je trochu i tma. Příliš se nezdržujeme, děláme si několik vrcholových fotografií, které díky absenci pořádného světla stejně za moc nestojí a pokračujeme dále po červené turistické značce na Snílovské sedlo. Na Snílovském sedle opouštíme hřebenovou tůru a vydáváme se po zelené turistické značce kolem opuštěné a dost zdevastované budově horní stanice lanovky a scházíme po zelené turistické značce prudce dolů do Staré doliny. Nepokračujeme tak po hřebeni na vrchol Chleb, na který se ale v následujících dnech hodláme vrátit. Ve Staré dolině přicházíme k chatě Vrátna, kde nacházíme po delší době stopu civilizace – asfaltovou cestu a kromě chaty Vrátna i několik dalších domů. Ihned pokračujeme po žluté turistické příjemnou lesní pěšinou mírným stoupáním k Chatě na Grúni. Poté co cesta opouští les se dostáváme na velkou louku, na které se nachází Chata na Grúni. Na Chatě na Grúni si domlouváme ubytování na dvě noci (které nakonec v den kdy máme odejít prodlužujeme ještě o jeden den). Obsadíme strategická místa v restauraci a s pěknou mladou obsluhou okupujeme restauraci do pozdních nočních hodin.

Dnešní trasu po hřebeni Malé Fatry jsme šli o několik hodin déle, než je uvedeno na mapě. Možná to bylo způsobeno opravdu dost špatným počasím, asi je ale nutné s podstatným zpožděním oproti mapě počítat i v případě hezkého počasí. Hřebenová tůra Malou Fatrou, přes dva nejvyšší vrcholy Malé Fatry (Malý a velký Kriváň) patří spíše k těm náročnějším.

článek je součástí seriálu: Malá Fatra 2005

19. - 24. července 2005 jsme já, Jarda, Pepíček a Lenka navštívili Malou Fatru. Počasí nám sice moc nepřálo, ale přesto se nám podařilo pokořit všechny vrcholy hlavního hřebene Malé Fatry a také navštívit turisty oblíbené Horné, Dolné a Nové Diery.