Hory

15.8.2012 středa

Vyrážíme do hor. Zvolili jsme cestu neobjednání taxi a jedeme zkusit stopovat na odbočku. Tam se dostaneme nadvakrát, protože nejprve vystoupíme u odbočky na Bagmaran místo na Amtkel. Z odbočky se jede ještě hůř. Dost daleko jdeme pěšky. Nic tu moc nejezdí a když jo, tak jsou plní. Nejprve nás vzal chlapík z Mačary do Mercheuli. Pak z Mercheuli do Marani. Z Marani do Oktomberi. V Cebeldě v magazinu nakupujeme maroženoje a perníčky. Pak mašinoj s klukama před vesnici Amtkel. Tam kus pěšky – je to ještě prý 10 km na most přes řeku Amtkel. Zastavuje nám cestovka s ruskými turisty. Průvodce nás vítá jako slovanské bratry a vypráví cestou o Abcházii.Vyhodí nás na odbočce, kde už nám zbývá jen asi 2 km na most.

Most přes řeku Amtkel

Obr. 1. Most přes řeku Amtkel

K obědu sníme dva chleby a rajče. Jdeme 2 km na most. Cesta přes most míří do údolí Kodori, kam se smí jen na zvláštní povolení. To nemáme a stejně jdeme na Adangu, proto zůstáváme na stejném břehu. V Kodori žili Gruzíni, kteří ale byli nuceni utéct z Abcházie do Gruzie.

Cesta do Kodori

Obr. 2. Cesta do Kodori

Chvíli jdeme podél řeky a pak odbočujeme vpravo na úbočí zalesněného hřebene. Cestou u nás zastavuje auto nějaké cestovky, co jede na jezero Amtkel. Průvodce se diví, že jdeme na Adangu a jako ženu mě obdivuje a lituje zároveň. Pak stoupáme a stoupáme, dochází nám voda. Jíme okurku. Trháme po trsech ostružiny krásné velké sladké a zralé jak hroznové víno.

Kavkazským lesem

Obr. 3. Kavkazským lesem

Pokračujeme k prameni, kde natočíme vodu, už je 17:20h a uvažujeme, zda nezastanujeme. K potoku zbývá 8 km, GPS ukazuje 2.47 h do západu slunce. Jdeme ještě kousek. Vídíme skalní převis s ohništěm. Nechceme ale spát pod ním, ale ve stanu. Jdeme kousek dál a tam to zapíchneme hned na malém plácku vedle cesty. Mezi tím několikrát drobně prší. Uvaříme polívku. Napíšeme pár SMS, protože Aquafon tu má 2 čárky signálu. Napíšeme deník a jdeme spát.

16.8.2012 čtvrtek

V noci bouřka, asi 4x prší silně a zas přestane. Je dusno a horko, spíme bez spacáku ve spodním prádle (800 m.n.m.). Ráno neprší a pak ani celý den ne. Ještě ve stanu nás zdraví chlapík na koni s pytlem brambor a přeje nám dobrý odpočinek. Dojdeme za hoďku k potoku, pak k dalšímu, a potkáváme znovu chlapíka s bramborami a ukáže se, že je to jeden z pasáků koz z letniku pod Lachtou, takže se večer potkáme zas. Pak potkáváme ještě 2 náklaďáky, jak jedou na dřevo.

Planina před sedlem pod Lachtou

Obr. 4. Planina před sedlem pod Lachtou

Dojdeme na rozcestí. Vyndavám si kliště. Dáme se vlevo do kopce. Už prudce stoupáme, ale cesta je dobrá. Šlapeme v bahně, ale je ho méně než loni. Dojdeme na planinu (14:30h) a cesta je pořád krásně zřetelná, jen občas je třeba prodírat se kapradím. Naproti jedou 3 lovci se psem. Prý v horách padá déšť a sníh. To nás ale neodradí. Přejdeme planinu a ještě kus bukovým lesem, občas se prodíráme malými doubky pak kolem jezírka až pod Lachtu.

Jezírko pod horou Lachta

Obr. 5. Jezírko pod horou Lachta

Stavíme stan jako loni v sedýlku nad obydlím pastevců. Koukají na nás psi, kozi se vrací z denního žrádla. H. jde pro vodu. Vrací se nejen s vodou, ale i s kolem sýra bílého a čerstvého, ještě z něj teče syrovátka. Vaříme dobrý hostinec – kuře na paprice a psi na nás hladově koukají. Pak sníme kus sýra, píšeme SMS a jdeme spát. V dálce se ozývá bouřka. Doufáme, že to sem nepřijde, protože jsme na hřebínku.

Ovčácký pes hlídá stádo

Obr. 6. Ovčácký pes hlídá stádo

článek je součástí seriálu: Gruzie a Abcházie 2012

Lenka s Honzou se v srpnu roku 2012 vydali svým oblíbeným směrem do Gruzie a tentokrát hlavně do Abcházie.