Glenmore Forest park a jezero Loch Morlich

Cestou z Inverness do městečka Portsoy si uděláme zajížďku do Glenmore Forest Park k jezeru Loch Morlich a jeho okolí. Glenmore Forest Park je součástí největšího národního parku Velké Británie, parku Cairngorms National Park.

Inverness

Město Inverness je důležité turistické centrum a také je někdy označováno jako hlavní město Highlands, nebo také brána do Highlands. Město je významným turistickým centrem díky nedalekého turisticky atraktivního jezera Loch Ness a také díky letiště, které se v Inverness nachází.

V Inverness se nezdržíme, jen v jednom supermarketu opět doplníme zásoby jídla a vydáme se dále na cestu. Směřujeme po silnici E15 přes Aviemore do parku Glenmore Forest.

Glenmore Forest Park

Glenmore Forest Park je součástí národního parku Cairngorms National Park, který se nachází v pohoří Cairngorms a okolí. Cairngorms National Park je rozlohou největší národní park ve Velké Británii. Říká se, že na území národního parku Cairngorms roste čtvrtina všech stromů z celé Velké Británie. Glenmore Forest Park se nachází v srdci velmi rozlehlého parku Cairngorms National Park.

Loch Morlich

K jezeru Loch Morlich přijíždíme v 1 odpoledne. Auto necháme na placeném parkovišti Loch Morlich Car park pár metrů od jezera a jdeme se vykoupat. Vzhledem k teplotě vzduchu i vody jsme samozřejmě jediní, kdo se v jezeře koupe. V Loch Morlich lze kromě loděk s pádly spatřit také lidi na windsurfingu, kteří na rozdíl od nás jsou oblečení v neoprénech, když už do té vody musejí. Loch Morlich je považován za centrum vodních sportů. Po koupeli si dáme na břehu něco k snědku jako oběd a začteme se do informačních cedulí. Dovídáme se mimo jiné, že Loch Morlich na nejvýše položenou pláž v celé Velké Británii.

Loch Morlich - Glenmore Forest Park, Skotrsko

Obr. 1. Loch Morlich – Glenmore Forest Park, Skotrsko

Před 11000 lety si ohromné ledovce z hor, které vidíme před sebou za jezerem, razily cestu údolím, až doputovaly na rovinu připomínající svým tvarem plytký talíř, kde již další pohyb nebyl možný. Postupně v těchto místech roztály a daly tak vzniknout jezeru Loch Morlich. Právě v těch místech se nacházíme.

Dnes se již sice ledovce z hor nesunou, přesto je okolí velmi chladné. Okolní krajina má díky chladnému počasí severskou tvář a velmi se zde daří rostlinám a živočichům, kteří se jinak vyskytují arktické krajině. Od 17. do 20. století sloužilo jezero jako jakési skladiště nebo úložiště dřeva vytěženého v okolních lesích. V dobách, kdy neexistovaly železnice a vedly sem jen nekvalitní cesty, bylo nejsnazší přepravovat vytěžené dřevo po řece. Na jezeru Loch Morlich byly nařezané kmeny po nějakou dobu uskladňovány na velkých vorech. Až nadešel čas k přepravě a na jezeře bylo dost uskladněného dřeva, uvolnila se hráz a vory s kmeny vytěženého dřeva se daly po řece do pohybu.

Okolí jezera Loch Morlich - Glenmore Forest Park, Skotsko

Obr. 2. Okolí jezera Loch Morlich – Glenmore Forest Park, Skotsko

Na další informační ceduli je zakreslená mapa jezera i jeho okolí a společně s ním jsou v mapě vyznačený zajímavé turistické trasy. Vybereme si trasu, která vede podél jezera. Ukáže se, že tato asi jeden a půl hodinová trasa není až tak zajímavá. Podstatnou část okružní trasy jdeme lesem, vždy tak necelých 100 metrů od břehů jezera, kdy mezi námi a jezerem je hustý les, takže krom stromů kolem nevidíme nic. Existuje samozřejmě pár míst s hezkým výhledem na jezero. Je jich však jak šafránu. V poslední části okružní trasy dojdeme k místu, které by se dalo nazvat turistickým centrem. Kromě kempu jsou zde různé budovy, které mají co do činění s windsurfy a loďkami, které lze na jezeře spatřit. Také je zde písečná pláž.

Loch Morlich z dolní stanice lanovky - Glenmore Forest Park, Skotsko

Obr. 3. Loch Morlich z dolní stanice lanovky – Glenmore Forest Park, Skotsko

Poté, co se vrátíme k místu, kde jsem začali a kde máme auto, nasedáme do auta a jedeme se podívat do nedalekých hor, které jsme měli celou dobu před sebou. Konkrétně jedeme na svah hory Cairn Gorm a na stejnojmenné lyžařské středisko.

Cairn Gorm

Cairn Gorm není jen hora, ale také lyžařský areál nacházející se poblíž hory Cairn Gorm v pohoří Cairngorms. Autem dojedeme co nejdále to jde, tedy k dolní stanici pozemní lanovky. Lanovka vede na svah hory Cairn Gorm, nevede však na její vrchol. Zavede nás ke sjezdovce a i když jezdí i v létě, má smysl spíše v zimně pro lidi holdující lyžování, případně jiným zimním sportům.

Lyžařský areál Cairn Gorn v létě - Glenmore Forest Park, Skotsko

Obr. 4. Lyžařský areál Cairn Gorn v létě – Glenmore Forest Park, Skotsko

Lanovkou se nikam nevydáme a raději si asi na hodinu uděláme procházku po kamenné cestě vedoucí po okolních svazích. Z míst, kudy procházíme jsou krásné výhledy na nedaleké jezero Loch Morlich, kde jsme před pár hodinami byli.

Nakonec usedáme do auta a vydáme se na sever k malé vesnici Sandend u přístavního města Portsoy.

článek je součástí seriálu: Road trip Skotskou vysočinou 2016

Začátkem srpna roku 2016 jsme já, Milan a Honza vyrazili na Skotskou vysočinu, kterou jsme celou projeli půjčeným autem.