Fabova hoľa – sestup

Na Fabovu hoľu jsme vyšli po žluté turistické značce. Nyní nás čeká sestup po červené turistické značce zpět na zástávku Zbojská.

Na vrchol jménem Fabova hoľa jsme vystoupali po žluté turistické značce.

Já (Radim Dostál) na vrcholu Fabova hoľa - Muránská planina

Obr. 1. Já (Radim Dostál) na vrcholu Fabova hoľa – Muránská planina

Fabova hoľa (1439 m.n.m.)

Vrchol je v hlubokém lese a není na žádnou stranu výhled. Místo není ničím nijak zajímavé. Že jsme na vrcholu poznáme jen podle turistického rozcestí a stožárem s vrcholovou knihou. Jarda místo přesně charakterizuje slovy „Vždyť tady nic není, jenom nějaká tyčka v zemi“.

Na místě se fotíme a příliš se nezdržíme, protože začíná mírně krápat. Pokračujeme stále lesem po zelené turistické značce směrem na rozcestí Tri kopce.

Okolí vrcholu Fabova hoľa - Muránská planina

Obr. 2. Okolí vrcholu Fabova hoľa – Muránská planina

Tri kopce (1406 m.n.m.)

Po deseti minutách klesání po zelené, modré a žluté turistické značce přicházíme k rozcestí Tri kopce. Malá dešťová přeháňka, která nás zastihla na vrcholu Fabova hoľa je už dávno pryč. Přicházíme hlavně k červené turistické značce a vydáme se po ní doprava. To znamená tam, kde nevede žlutá. Doleva by jsme došli na sedlo Burda. Od vlakové zastávky Zbojská jsme hodinu a třicet pět minut chůze, takže nebude problém chytit vlak.

Jak tak sedíme, prohlížíme mapu a turistický rozcestník, asi 20 metrů od nás z ničeho nic spadne velký, asi tak tří metrový strom. Mezi námi a stromem jsou malé stromky a trochu houštiny. Nevidíme přesně co se kolem stromu děje. Chvíli si říkáme, jestli tam náhodou není medvěd, který se opřel do slabého ztrouchnivělého stromu a tím jej vyvrátil. Raději začneme dělat rámus, křičet a bouchat o sebe klacky. Podle všeho tam ale žádný medvěd není a tak po půl minutě přestaneme.

Na sedle se zdržíme asi 5 minut. Po chvilce sestupu přicházíme na paseku a před námi se otevírají výhledy.

Po 15 minutách klesání po pasece jsme se ztratili. Stromy jsou zde pokácené a není pořádně kam dát značku. Šli jsme jako by po cestě, to ale bylo špatně. Správné cesta vede po pravé straně paseky, na hranici paseky a lesa. Půjdete-li tam, musíte se pořád držet pravé strany paseky (pravé strany z pohledu, pokud jdete dolů) a pokud ztratíte značku, musíte směřovat na pravou stranu paseky.

Na Kučelách (1140 m.n.m.)

Po asi půlhodině chůze (i s blouděním) přicházíme na rozcestí jménem Na Kučelách. Kdybychom se chtěli vracet na Tri kopce, šli by jsme hodinu. Podle mapy jsme sem (bez bloudění samozřejmě) měli přijít za čtyřicet pět minut, podle rozcestníku za třicet pět minut. Oba časy jsou nadsazené. U rozcestí jsme přišli na velkou lesní cestu, nebudeme po ní však pokračovat, ale naše červená turistická značka vede dále do lesa.

Po pár minutách přicházíme k nějakému stavení, jako by nějaké hospodářství, nebo možná chata. Domků je zde více, asi nějaká malá chatová oblast. Na stromě je obraz Panny Marie.

Po více než půl hodině chůze přicházíme na asfaltovou cestu a dalo by se říci i do civilizace. Je zde šipka směřující na chatu Zbojská, která asi patří k areálu, kde nyní jsme. Jedná se o stejný areál, kolem kterého jsme dnes již šli. Přecházíme přes potok a pokračujeme po asfaltové cestě.

Po dalších pěti minutách přicházíme k rozcestí Predné Kopačno.

Predné Kopačno (878 m. n. m.)

Na rozcestí Predné Kopačno jsme dnes už byli. Kruh se uzavřel. Zprava se k nám připojuje žlutá turistická značka, po které jsme se ráno z tohoto místa vydali. Po šesti minutách přicházíme na nádraží (vlakovou zastávku) Zbojská.

Zbojská (730 m. n. m.)

Na Zbojské strávíme asi půl hodiny čekáním na vlak. Vlak nás zaveze do Tisovce hlavní stanice, kde hned přestoupíme na další vlak, který nás sveze na zastávku Tisovec – mesto. Ze zastávky Tisovec – mesto se vydáme pěšky jako by směrem zpět a po pár minutách jsme pod mostem, pod kterým vede hlavní cesta. Zahneme doleva a po necelých pěti minutách jsme v Tisovci na náměstí, odkud jede autobus do Muráně.

V Muráni jsme ubytováni. Ještě se večer stavíme v restauraci a druhý den ráno nás čeká cesta domů. Pobyt na Muránské planině pro nás končí.

článek je součástí seriálu: Muránská planina 2009

Popis šesti-denního výletu do národního parku Muránská planina na Slovensku. Já, Jarda a Lenka jsme navštívili také Stolicu (ve Stolických vrších) a Fabovu hoľu ve Veporksých vrších.