Dolina Pięciu Stawów Polskich

Po nezáživné a nudné cestě k chatě u plesa morskie Oko se vydáváme přes vrchol Swistowa Czuba do doliny jménem Dolina Pięciu Stawów Polskich, kde je několik velkých ples.

Dnes jsme již došli k chatě u plesa Morskie Oko, kde jsme se ubytovali, vzali jen malé lehké batohy s tím nejnutnějším a vydali se do Doliny Pięciu Stawów Polskich. Z chaty vycházíme o půl páté odpoledne. Hned u chaty nacházíme rozcestí turistických značek a jdeme po modré a zároveň červené turistické značce, vedoucí po asfaltové cestě, jakoby zpět cestou, kterou jsme k chatě přišli. Po necelých pěti minutách se modré turistická značka odpojuje od červené a uhýbá nalevo. My budeme pokračovat po modré turistické značce, definitivně se tak dnes loučíme s asfaltovou cestou, které již máme dost. Vypadá to, že půjdeme typickou „kamennou“ cestou, která se vyskytuje v Tatrách na mnoha místech. Kamennou cestou začínáme prudce stoupat. Po cestě přijdeme k místu, kde cesta jako by zmizí. Celé tu působí, jako by nějaký sesuv půdy cestu odnesl. Nezbývá než jít po skále na které jsou připevněny řetězy. Patrně nešlo o sesuv půdy, ale o „normální krajinu“, zvláště když bylo místo zabezpečené řetězem. Jen mě celá scenérie připomínala podemleté cesty z dob povodní. Po tomto zvláštním místě, které nebylo vůbec náročné stoupáme dále. As po půl hodině (od odbočení z asfaltové cesty) prudkého stoupání se začíná stoupání zmírňovat. Vycházíme na hřeben dělící Dolinu Rybiego Potoku a Dolinu Raztoki, začínám tušit, že se blížíme k pomyslnému vrcholu, za kterým budeme zase klesat. Někdy v této chvíli si uvědomuji nepříjemnou věc, že jsem na pokoji nechal pití. Naštěstí v Dolině Pięciu Stawów Polskich je horská chata, kde se něco dá koupit. Když se otočím, krásně vidím pleso Morskie Oko.

Swistowa Czuba

Po dalších asi 10 minutách se mylně domníváme, že přecházíme nejvyšším místem, kde se dnes dostaneme. Před námi se objevuje Dolina Pięciu Stawów Polskich, ve které již jdou vidět plesa. I když na chvíli klesáme, začneme zase stoupat. Nejvyšší bod nás čeká až po dalších 20 minutách. Na mapě je místo značeno jako Swistowa Czuba. Na chvíli se rozhlížíme, protože je zde pěkný výhled na obě doliny (jdou vidět plesa v dolině jménem Dolina Pięciu Stawów Polskich i horská chata) a po chvilce pokračujeme dále mezi klečí dolů do Doliny Pięciu Stawów Polskich. Z počátku prudce klesáme. V Dolině Pięciu Stawów Polskich je před námi vidět v dálce velký vodopád, později se dovídám, že se jmenuje Wodospad Siklawa.

Doporučujeme z našeho průvodce

Przedni Staw Polski

Przedni Staw Polski je turisticky přístupné pleso v dolině jménem Dolina Pięciu Stawów Polskich. U plesa se nachází horská chata.

Świstową Czubą

Świstową Czubą je skalnatý, turisticky nepřístupný vrchol na hřebeni vrchu Opalony Wierch.

Wodospad Siklawa

Wodospad Siklawa je vodopád na potoce Raztoka v dolině jménem Dolina Pięciu Stawów Polskich nacházející se na Stawiarské stěně.

Wielki Staw Polski

Wielki Staw Polski je turisticky přístupné ledovcové pleso v dolině jménem Dolina Pięciu Stawów Polskich.

Dolina Pięciu Stawów Polskich

Dolina Pięciu Stawów Polskich - Vysoké Tatry, Polsko

Obr. 1. Dolina Pięciu Stawów Polskich – Vysoké Tatry, Polsko

Klesáme 30 minut a ocitáme se u plesa Przedni Staw Polski, kde je i horská chata (schronisko) Schronisko PTTK w Dolinie Pięciu Stawów. Modrá turistická značka pokračuje na sedlo Zawrat, kde začíná Orlí Stezka (Orla Perc). Celý hřeben Orlí stezky máme před sebou, přesněji řečeno nad sebou.

Przedni Staw Polski

Chvíli se díváme na Przedni Staw Polski, který je hned u chaty o fotím ho. Asi po dalších třiceti minutách, které strávíme v chatě na čaji, se vydáváme dále po modré turistické značce k plesu Wielki Staw Polski. Po cestě míjíme po deseti minutách velmi malé pleso, které není ani pořádně zaznačeno na mapě. Ono tedy zaznačeno je, ale je tak malé, že je skoro celé překryto čárou symbolizující turistickou značku. Jedná se opravdu spíše o malé brouzdaliště, od kterého je již jasně a zřetelně vidět Wielki Staw Polski. Je zde rozcestník a také stará, malá dřevěnice.

Przedni Staw Polski - Vysoké Tatry, Polsko

Obr. 2. Przedni Staw Polski – Vysoké Tatry, Polsko

Wielki Staw Polski

Po dalších pěti minutách přicházíme k lávce, která vede přes potok Roztoka, což je odtok plesa Wielki Staw Polski. Je zde také turistické rozcestí, kde se od nás odděluje zelená turistická značka. Po zelené turistické značce je od nás čtvrt hodiny chůze již zmiňovaný Wodospad Siklawa, na který se nevydáme. Na nějakou dobu se zdržíme u plesa Wielki Staw Polski a fotíme. Po asi deseti minutách vycházíme spět k plesu Przedni Staw Polski a k horské chatě, která je u něj. K dalším plesům už nejdeme, přece jenom je už sedm hodin večer, nás čeká cesta zpět k chatě u plesa Morskie Oko. Po necelých deseti minutách míjíme rozcestník a pokračujeme dále, kolem chaty jen projdeme bez zastávky a pokračujeme stejnou cestou zpět po modré turistické značce. V nejvyšším dnešním bodě jsme asi po 20 minutách stoupání od chaty. Před námi se opět objevuje Morskie Oko a dozadu se naposledy otočíme na Przedni Staw Polski a Wielki Staw Polski. Klesání na asfaltovou cestu nám trvá v tomto směru asi 50 minut a po malé chvilce jsme u schronicka.

Wielki Staw Polski - Vysoké Tatry, Polsko

Obr. 3. Wielki Staw Polski – Vysoké Tatry, Polsko

Morskie Oko večer

Pleso Morskie Oko má večer zvláštní atmosféru. Je možné ji sledovat z dřevěných lavic a stolků „zahrádky“, která je před chatou. Usedáme na ně s pleskačkou rumu a sledujeme jezero, jak se pomalu skrývá ve tmě. Nejsme jediní kdo se na tiché horské pleso přišel potmě podívat. Večerní pleso je asi oblíbená místní atrakce.

Cesta na Morskie Oko po asfaltové cestě je dost ubíjející a nudná. Navíc si člověk připadá jako na prvomájovém průvodu. Cesta od Morskieho Oka do Doliny Pięciu Stawów Polskich a zpět je příjemná a nenáročná procházka.

Fotogalerie

článek je součástí seriálu: Vysoké Tatry v Polsku 2008

V červenci roku 2008 jsme s Jardou navštívili polskou část Vysokých Tater. Po několika denním pobytu v polské části jsme přes vrchol Rysy přešli na Slovensko.