Cestami za skalními vodopády

• 16.02.2015
  • 0:00
  • Změněno: 12.02.2015 | 19:13

Do Teplicko-adršpašských skal se chodí převáženě za skalními scenériemi. My se tam ale dnes vydáme za vodopády. Nejde samozřejmě o žádné Niagary, ale přesto stojí za podívanou a ne vždy jsou na značených trasách. Vodopádů v oblasti je celkem šest a všechny můžeme navštívit během jednoho výletu.

Adršpach

Na trasu se vydáme z Adršpachu od informačního centra. Jdeme kolem pískovny po modré a pak přejdeme na zelenou k rozcestí U trpaslíka. Zdejší potůček je řeka Metuje na svém počátku, ale má tu Velký a Malý Adršpašský vodopád.

Malý Adršpašský vodopád a Velký Adršpašský vodopád

Malý Adršpašský vodopád má výšku 4 metry. Velký Adršpašský vodopád, který je asi 50 metrů nad Malým Adršpašským vodopádem, a je v úzké skalní soutěsce, je vysoký přibližně 16 metrů. Protože v létě má málo vody, je zde stavidlo, které na požádání vypustí větší množství vody.

A přeci teče

Obr. 1. A přeci teče

Za dalšími vodopády se dáme po žluté značce, můžeme se ale i nechat povozit na lodičkách na jezírku. Přejdeme Metuji a vstoupíme do Vlčí rokle. Jdeme asi 250 metrů a na potůčku zprava můžeme již slyšet hučení dalšího vodopádu. Je vysoký 6 metrů a podle situace bývá někdy skryt padlými stromy.

Malý adršpašský vodopád

Obr. 2. Malý Adršpašský vodopád

Zde to ale není vše, jdeme dál až na rozcestí Pod sedmi schody. Těsně před rozcestníkem zprava přitéká potůček, na kterém je asi 400 dál další Velký Vlčí vodopád. Podle předpisů je zde mimo značky zakázáno chodit, ale sami můžeme vidět, že zákaz před námi porušilo mnoho lidí, jak je pěšinka vyšlapaná. I tady je množství vody závislé na období. Nenechte se odradit tím, že v korytě žádná voda není. Výška vodopádku je 18 metrů.

Velký adr. vodopád

Obr. 3. Velký Adršpašský vodopád

S dalšími dvěma vodopády to je také jednoduché. Jdeme dál po žluté na rozcestí Ozvěnu. Zde se dáme po modré kolem hradu Střmenu, Skalní brány a k Horolezecké chatě. Tady pak modrá dělá nádherný okruh, vydáme-li se vpravo, přijdeme nejdříve k vodopádu v Anenském údolí, který je vysoký 2 metry, vlevo pak k menší soustavě vodopádů u Chrámového náměstí s výškami 5 a 3 metry. Pokud nám jde o vodu, je lepší sem zajít v jarním období, v létě někdy voda až neteče.
Celá trasa pak měří asi 7,5 km, ale bude záležet na tom, kam se chcete vydat dál. Máte-li auto v Adršpachu, pak se můžete vrátit třeba přes Střmenské Podhradí. Přijel-li někdo vlakem či linkou autobusem, lze dojít do bližších Teplic nad Metují.