Bystré sedlo

Náš první výlet ve Vysokých Tatrách směřuje na Bystré sedlo, ke kterému dojdeme Mlynickou dolinou. Po cestě mineme vodopád Skok a několik ples.

Nové Štrbské pleso

Náš výlet začínáme kousek od Nového Štrbského plesa, kde jsme ubytování. Během pár minut se dostaneme k nádraží Štrbské pleso, od kterého mírně stoupáme osadou Štrbské pleso až k prvnímu turistickému rozcestníku. Rozcestník nás nasměruje do Mlynické doliny k vodopádu Skok a dále směrem na Bystré sedlo. Ke Skoku nás čeká dle rozcestníku 1 hodinu a 35 minut chůze. Na Bystré sedlo je to 3hodiny a 35 minut.

Rázcestie pod Heliosom

Po asi pěti minutách chůze stále po asfaltové cestě míjíme Rozcestí pod Heliosem. Zde se odděluje červená turistická značka od žluté. Červená turistická značka vede na Popradské pleso. Naše žlutá turistická značka vede Mlynickou dolinou na Bystré sedlo. Vydáváme se po žluté. Po pár minutách míjíme Lyžařské středisko Štrbské pleso, u kterého jsou poslední stánky pro turisty. Je zde také mimo jiné dolní stanice lanovky na chatu Solisko. Za ním opouštíme asfaltovou cestu a po chvilce vcházíme do lesa. Na pravé straně nám stále teče potok Mlynica.

Doporučujeme z našeho průvodce

Skok je asi třiceti metrový, turisticky přístupný vodopád v Mlynické dolině na potoku Mlynica.

Skok

Chata pod Soliskom je turistická chata pod vrchole Predné Solisko

Chata pod Soliskom

Pleso nad Skokom je turisticky přístupné pleso v Mlynické dolině. Pleso napájí vodopád Skok, nad kterým se v těsné blízkosti nachází.

Pleso nad Skokom

Patria je turisticky nepřístupný vrchol v hřebení Bašt.

Patria

Vodopád Skok (1730 m. n. m.)

V lese mírně stoupáme. Postupně se stromy zmenšují, až jdeme jen klečí, kterou postupně opustíme, až se octneme jen mezi kameny. Několikrát překročíme potok Mlynica a asi po hodině chůze dojdeme k vodopádu Skok. U vodopádu si na chvíli odpočineme a hodně fotíme. Asi po dvaceti minutách pokračujeme dále Mlynickou dolinou. Jdeme po žluté turistické značce, po které již půjdeme celý zbytek dne. Cesta nás vede nad vodopád Skok, kde musíme zdolat dva podpůrné řetězy. Hned za druhým z nich se dostáváme k Plesu nad Skokom.

Vodopád Skok - Vysoké Tatry

Obr. 1. Vodopád Skok – Vysoké Tatry

Vodopád Skok je se svou výškou 25 metrů třetí nejvyšší vodopád ve Vysokých Tatrách.

Pleso nad Skokom

Pleso nad Skokom je pleso, které napájí vodopád Skok. Voda která odtéká z plesa po pár metrech padá ve vodopádu. Opět se zastavíme a uděláme několik fotek. Zdržíme se asi na 10 minut. Pokračujeme dále a stále jdeme vedle potoka Mlynica, kterým odtéká voda z Mlynické doliny a který bývá přítokem a zároveň i odtokem ples v dolině.

Pleso nad Skokom - Vysoké Tatry

Obr. 2. Pleso nad Skokom – Vysoké Tatry

Nižné Kozie pleso

Po asi dvaceti minutách jen mírného stoupání přicházíme ke skupince několika ples, z nichž jen to největší, které je však od nás nejdále, je v mapě pojmenováno. Je jím Nižné Kozie pleso. Opět uděláme několik fotek a hned pokračujeme. Fouká zde dost studený vítr, který mě po chvilce donutí obléct si rukavice. Po chvilce pohodové chůze začínáme prudce stoupat.

Nižné Kozie pleso a další nepojmenovaná plesa

Obr. 3. Nižné Kozie pleso a další nepojmenovaná plesa

Capie pleso

Po necelé půl hodině chůze od Nižného Kozieho plesa přicházíme k Capiemu plesu. Opět odhazujeme batohy a začínáme řádit s foťáky. Za Capiem plesom začneme prudce stoupat až k Bystrému sedlu. Potkáváme lidi, kteří jdou v protisměru, byl jsem mylně přesvědčen, že cesta je jen jednosměrná a tito lidé porušují pravidla. Jak se ještě dnes přesvědčím, není tomu tak. Cesta, kterou jdeme, je obousměrná.

Okrúhle pleso a Capie pleso - Vysoké Tatry

Obr. 4. Okrúhle pleso a Capie pleso – Vysoké Tatry

Pokračujeme dále a po několika minutách, z počátku jen mírného stoupání, se nám za plesem objevuje další pleso, tentokrát Okrúhle pleso. Okrúhle pleso je asi 100 metrů za Capiem plesom a je umístěno výše, než Capie pleso. Kdo chce spatřit Okrúhle pleso, musí vystoupat trochu výše. Mírné stoupání se pomalu mění v prudké stoupání.

Na Bystré sedlo stoupáme skoro hodinu. Pokud se cestou otočíme a podíváme se dolů, máme všechny plesa jako na dlani. Těsně před Bystrým sedlem musíme zdolat další pomocný řetěz.

Bystré sedlo (2300 m. n. m.)

Výstup na Bystré sedlo - Vysoké Tatry

Obr. 5. Výstup na Bystré sedlo – Vysoké Tatry

Bystré sedlo, někdy také označované Bystrá lávka, je průchozí sedlo v Soliskovém hřebeni. Na Bystrém sedle není mnoho místa, na obou stranách jsou prudké srázy a cesta jištěná řetězy. Marně zde hledám turistický rozcestník. Překročením Soliskového hřebenu opouštíme Mlynickou dolinu a vcházíme do Furkotské doliny. O tom ale až v příštím díle.

článek je součástí seriálu: Vysoké Tatry 2015

Na podzim roku 2015 jsem se rozhodl spojit své dva koníčky, závodní hra v šachy a turistika a vyrazil jsem společně s Honzou, Jirkou a Standou na v šachovém světě známý turnaj Open Tatry 2016 na Štrbské pleso. Přes den jsme se věnovali turistice a večer byl turnaj.