Alexandrova rozhledna aneb Adamov jako na dlani

V závěru našeho okruhu opustíme Křtinské údolí a vydáme se přes hřeben s Alexandrovou rozhlednou zpět do Adamova. Z Alexandrovy rozhledny spatříme Adamov jak na dlani a navíc se dovíme z informačních cedulí historii Alexandrovy rozhledny.

Po žluté turistické značce začínáme stoupat. Asi po 15 minutách chůze potkáváme modrou turistickou značku, která nás může zavést ke 200 metrů vzdálenému pomníku J. Decretta. Není sice daleko, ale my máme oproti dnešnímu plánu celkem skluz, tak se na něj nejdeme podívat. Pokračujeme dále lesem po modré a žluté turistické značce.

Na Újezdě – rozcestí (497 m. n. m.)

Po asi dvou minutách chůze lesem přicházíme k rozcestí Na Újezdě. Odděluje se zde od nás doleva žlutá turistická značka vedoucí do Babic nad Svitavou. Dále budeme pokračovat po modré turistické značce směrem na Jelenec, který je dle rozcestí vzdálen jeden kilometr. Cesta dále bude pokračovat po asfaltové lesní cestě.

Alexandrova rozhledna, Moravský kras

Obr. 1. Alexandrova rozhledna, Moravský kras

Jelenec – pomník (498 m. n. m.)

Po asi deseti minutách chůze přicházíme k rozcestí Jelenec – pomník. Oddělíme se zde od modré turistické značky odbočující doprava na lesní cestu a my budeme pokračovat po žluté turistické značce dále po asfaltové cestě. Alexandrova rozhledna má být podle rozcestníku vzdálena jeden kilometr. Žlutá turistická značka nás pak dále z Alexandrovy rozhledny zavede až do Adamova. Stejně tak modrá turistická značka vede do Adamova a je alternativou pro ty, kteří nechtějí na rozhlednu.

Pod Alexandrovou rozhlednou (495 m. n. m.)

Asi po patnácti minutách chůze po žluté turistické značce vedoucí na lesní cestě přicházíme k rozcestí Pod Alexandrovou rozhlednou. V mapě je rozcestí pojmenováno Alexandrova rozhledna – rozcestí. Zprava se k nám připojuje zelená turistická značka, která společně s naší žlutou vede k Alexandrově rozhledně. Podle rozcestníku je rozhledna vzdálena 200 metrů.

Alexandrova rozhledna (490 m. n. m.)

K nedaleké Alexandrově rozhledně přicházíme asi po třech minutách chůze. Samotná rozhledna se nachází pár metrů od rozcestníku. Poblíž rozcestníku je také informační cedule, ze které se dovíme zajímavosti o rozhledně a okolí. Alexandrova rozhledna stojí na kopci Špičák nad městem Adamovem. Historie rozhledny sahá do 60. let 19. století, od kdy zde stával dřevěný vyhlídkový pavilon vybudovaný dle návrhu tehdejšího hejtmana kraje, hraběte Braidy. Poté co objekt dosloužil, vznikla z iniciativy Brněnské sekce OTC – Rakouského turistického centra veřejná finanční sbírka a zpracován projekt. Vznikla tak podle návrhu architekta Oscara Mratscheka kamenná věž s dřevěným ochozem a plechovou střechou. Celková výška stavby byla 15 metrů a stála 1500 zlatých. Předání turistům proběhlo 4. 9. 1889. Rozhledna byla pojmenována po Alexandrovi Suchánkovi, který se zasloužil o její výstavbu.

Adamov - Ptačina z Alexandrovy rozhledny, Moravský kras

Obr. 2. Adamov – Ptačina z Alexandrovy rozhledny, Moravský kras

Během dvou válek byla stavba hodně poškozená a v roce 1945 z ní zbývala už jen spodní kamenná část. Zbytek rozhledny byl za války úmyslně odstraněn z obavy, že by věž mohla sloužit letcům bombardérů jako navigační bod pro odhalení polohy zbrojní výroby v Adamově. V roce 1963 bylo torzo rozhledny upraveno pro umístění televizního vysílače. V tu dobu ale až do roku 2008 nebyl vstup na rozhlednu možný. V roce 2008 se začalo s výstavbou nové rozhledny. K výstavbě nové rozhledny byla vyžita původní kamenná stavba, která však byla navýšená na současných 18 metrů. Vyhlídkový ochoz se nachází 13,9 metrů nad zemí. Takto upravená rozhledna byla uvedena do provozu 16. 5. 2009. Tolik informace z informační cedule, kde text je doplněn i dobovými fotografiemi Alexandrovy rozhledny.

V lese se v okolí rozhledny nalézá poměrně dost lidí, kteří něco sbírají. Jak se později dovídáme, sbírají zde medvědí česnek, který v okolí hojně roste. Také si pro chuť trochu urveme.

Alexandrova rozhledna, Moravský kras

Obr. 3. Alexandrova rozhledna, Moravský kras

Přírodní rezervace Dřínová

Alexandrova rozhledna se nachází na hranici přírodní rezervace Dřínová. Také přírodní rezervaci je věnována jedna informační cedule. Přírodní rezervace Dřínová se nachází v nadmořské výšce 380 – 527 m. n. m. a zabírá 28.8 ha. Chráněny jsou zde přírodní porosty suťových lesů. Jak název napovídá, nacházejí se zde přírodně blízké druhově bohaté lesy s vysokým zastoupením dřínových doubrav a dřínových bučin. Rezervace leží na geologickém rozhraní vápenců Moravského krasu a vyvřelých hornin brněnského masivu. Současná podoba zdejších lesů je vesměs výsledkem přirozené obnovy.

Vylezeme na rozhlednu a porozhlédneme se po okolí. Jak na dlani máme celé údolí s řekou Svitavou a městem Adamov. Vidíme zde sídliště, cesty i železniční trať. Uděláme několik fotek a slezeme zase dolů. Celkově se u rozhledny zdržíme asi deset minut a pak se začneme stejnou cestou vracet k rozcestí Pod Alexandrovou rozhlednou. Zde zahneme doleva po zelené turistické značce k rozcestí U sedmi dubů, které je podle rozcestníku vzdáleno jeden kilometr.

U sedmi dubů (393 m. n. m.)

K rozcestí u sedmi dubů přicházíme po necelé čtvrt hodině chůze lesem po zelené turistické značce. Od rozcestí se vydáme po zelené a červené turistické značce do Adamova, který je dle rozcestí vzdálen jeden a půl kilometru. Po chvíli vyjdeme z lesní pěšiny na asfaltovou cestu a procházíme sídlištěm v Adamově. Kousek od vlakové zastávky Adamov – zastávka se v restauraci setkáváme s Lenkou a tím náš dnešní výlet končí.

Adamov

Adamov z Alexandrovy rozhledny - Moravský kras

Obr. 4. Adamov z Alexandrovy rozhledny, Moravský kras

Udělali jsme si okruh začínající i končící v Adamově a vedoucí přes Josefské a Křtinské údolí kolem zajímavých jeskyní a také vývěrů a propadání ponorných potoků Moravského krasu.

článek je součástí seriálu: Moravský kras 2016

Na jaře roku 2016 jsme se vydali na prodloužený víkend do Moravského krasu obdivovat nejen krásy zdejších dostupných jeskyní.